Monday, November 9, 2009

En tistel och en gyllene drake

Jahapp, lite lågt på ölfronen på sistone. Funderat på hur jag ska fixa ordning mitt ölförråd, just nu står flaskorna inte så vettigt men ska inreda en liten hörna uppe på vinden tänkte jag. måste se lite temperatursaker först bara. Sen blir att glömma bort ett par flaskor där ett tag.


Ska även försöka hinna förbi Monks igen snart, både den på Wallinsgatan för lite amerikanska godsaker som kanske är kvar samt den på Sveavägen för att titta på tyskutbudet (de har tysklandsspecial enligt hemsidan).


Jag har aldrig riktigt uppskattat brittisk IPA och var därför lite tveksam till Twisted Thistle men beslöt mig ändå för att ta en flaska och testa.

Skum: Ger ifrån sig fluffigt, vitt skum, väldigt kompakt och poröst på samma gång, faller snabbt bort.

Doft: Karamell och humledoft, så lite typiska brittoner men ändå lite humligare än vad jag trodde

Färg: Typiskt ölfärg, väldigt typiskt

Smak: Smakar besk och god humle utan den amerikanska fruktigheten/grapesmaken. Cascade och Challaenger humle där jag snabbt uppfattade och kände Cascaden. Samtidigt är den maltigt uppvägd och balanserad


Händer dock inte så mycket mer, smaken tappar sting rätt fort tyckte jag även fast den var god.

Betyg? - Bra


Drack även min 10,5%'iga belgare Gulden Draak som jag ramlade över en dag på bolaget.

Skum: Faller snabbt bort med en liten hinna som hänger kvar.

Doft: Doftar aceton, alkohol och "mörk", lite vetigt.

Smak: Stark, rejäl smak. Påminner först om en av de där specialsamarbetsölen där jag inte kommer på vilken det var. Stone/AleSmith/Mikkeller Belgian Style Triple Ale eller Jolly Pumpkin / Nøgne-Ø / Stones Special Holiday Ale..
Bränner nästan lite av alkoholen. lite torkade plommon, sviskon, enbär, även en klang av Booklyn Local #1's speciella smak. Fast mildare och starkare på samma gång.

Känns som en bra öl att sitta med i en mörk stuga på vintern. Rätt så komplex men ändå lite för alkoholstark för min smak

Betyg? - Bra


well, nudå? Jo, bara några dagar till mellansläppet. Även det är fyllt med saker man vill ha så det blir att finurla hur jag ska göra då även decembersläppet är spännande. Nej, hurra för oss som gillar god öl men fan för den stackars plånboken som redan börjar sina

1 comment:

  1. Det är fint att det inte kommer några nyheter i januari, då kan man ligga lågt och kanske dricka några av de ölen man köpte i december. Du lär säkert också komma hem med lite roliga prylar från japan.

    ReplyDelete