Sunday, January 24, 2010

Fredags AW: Brooklyn Brown, Okocim och Coopers Vintage Ale 2008

Fredagar har fördelen att man på ett lite mer sofistikerat sätt kan ta sig en svängom bland diverse drycker - ibland redan på arbetstid. För min del innebar fredagen ett studiebesök på och med flickvännens jobb och lite "barbytande", ingen ölprovning egentligen. Men min resa på att inkludera mer vardaglig öl fortsatte.


Efter att ha fått i mig en cider (why God why) och en Brooklyn EIPA (mumma som vanligt) så blidde det en annan klassiker för min del, Brooklyns Brown Ale, en lite varierande dryck som många av amerikanarna är tycker jag. Både Sam adams boston lager och brooklyns, men även Sierra Nevadas "lågalkoholare" (4-6%) kan variera rätt kraftig i smak beroende på omständigheterna. Anyway, Brown Ale var det.

Skum: Väldigt små bubblor och ett lätt och cremefärgat skum
Färg: Mörkbrunt
Doft: Chokladmaltig sötma med lite kryddighet och viss mån av kaffe, särskilt i lite besk doft.
Smak: Lite halvfruktigt med vinbär och mörka bär, rostad choklad och beska med lite kaffe. lite vinös på något sätt, tror jag tycker så på grund av bärigheten och maltsötman.

Betyg? - OK+, en bra standardöl!


Till maten som denna dag blev polsk sådan med soppa och annat dracks en av de lageröl som gör att polsk lager ändå får anses vara riktigt bra! Okocim, som tillsammans med några andra ändå får anses vara både läskande, smakrika och goda.

Skum: Vitt och skummigt
Färg: Kristallklart mörkt gyllene
Doft: Lite lätt majsdoft och rätt tydlig brödighet
Smak: Riktigt läskande med lätt och bra brödighet som inte är så torr, trist och enkel som den oftast är i svensk pisslager. Även en viss beska finns där med lite bra frukt och smak som kompanjon.

Betyg? -Bra!, smakrik men enkel utan att bli trist.


Sist ut blev en öl från Coopers som jag annars haft rätt svårt för då jag tycker att de vart lite tråkiga, men Coopers Vintage Ale 2008 fick mig att ändra åsikt!

Skum: Cremefärgat och mjällt med små bubblor
Färg: Kristallklart kopparaktigt
Doft: Riklig karamelldoft utan att bli för söt, lite besk humle och lätt rostad maltighet
Smak: Medel munkänsla och direkt säger hjärnan och munnen att detta var gott. Det är både beskt och sött med fin lite spritig karamellsmak . Fin efterbesk smak. Som en porter/stout men mer åt karamellig ale. Även något lite fruktig tror jag lurar i smaken någonstans.

Betyg? - Bra!, en väldigt trevlig öl som tydligen blir bättre med lagring men är något för de som gillar Innis & Gunn, Newcastle eller liknande!

No comments:

Post a Comment