Friday, May 22, 2009

Smörpundets årgångsporter, Grebbestads lager och grill-öl

Lite besviken att jag inte hunnit presentera min lista på öl som passar till grillfesten vilket jag utlovat, men haft mycket att göra - men ska försöka ta igen det nu.

men först...

Smörpundets årgångsporter 2007... denna öl som många skrivit om, jag har haft ett par hemma av men inte vågat prova.
Efter en lång dag då jag tagit hand om min syster så avslutade vi med att baka en kladdkaka och jag stod för en fantastisk kycklingmiddag och jag hade valt ut lite öl till det hela att dela med min far som också fick vara med.
Till kycklingen blev det Grebbestads Lager och till kladdkakan ovannämnda porter.
och vilken succé! Den var himmelskt len och med en svag (inte klen) rökighet som bara var trevlig och med en fin och ordentlig eftersmak av lite nougat och framförallt choklad. Klart värd all god kritik den fått och då jag älskade Samuel Adams Chocolate Bock så var denna en ny trevlig bekantskap som jag ska köpa på mig fler av. Riktigt fin! Just lenheten och den perfekt time'ade kolsyran som var så svag men ändå inte för svag var njubart att dricka vilket även min far stämde in i.
7 kastanjer av 7 (7/7)

Vidare till huvudrätten dock.
För ett tag sen tippsade en god vän om Grebbestads Lager och då jag spontanköpte lite på bolaget idag så såg jag den och slängde ned en flaska på vinst och förlust till kycklingen.
Trodde först att den skulle vara lite sådär bröd'ig som många lager kan vara och som gör att jag får en känsla av blaskighet. men denna både smakade något och var god och det är sällan jag anser att en lager är riktigt god just för bröigheten, vilket denna saknade.
En perfekt öl gör grillkvällen eller bara för att njuta en kväll då man känner sig duktig.
5.5 starka kastanjer av 7 (5.5/7)


Då, till slut, efter Aftonbladet och andra liknanade sidors öltester inför sommaren där blask och otrevligheter/säkra kort samsas så vill jag ge en kort, alternativ lista.

Grebbestads Lager, en ny favorit, perfekt till något lättgrillat, enkel men inte utan smak. finfin!
Miller alternativt Coors Light, underskattade öl, välj dessa istället för burkslaffs som Spendrups bright etc. de smakar kanske inte så jättemycket. men med en engångsgrill och ett par killkompisar vid en sjökant så är det garanterat en lyckad kväll. Öl måste inte alltid vara för fint.
Hoegaarden Rose, kommer i juni och är förvisso på burk och nu får ja väl skit för att jag gillar den, men istället för vanliga Hoegaarden eller den kraftigare Grand Cru'n så våga prova denna till en shysst picnic-sallad. Tror fasiken att många tjejer gillar denna som alternativ till en god Rosé
Oppigård Summer Ale, kommer i juni. inte provat denna, men deras Spring Ale var riktigt god och tror även att denna kommer fylla många magar i midsommar.
Skulle sluligen vilja ha en bra IPA att rekomendera och Mikkellers som kommer i juni lär nog vara fin, men har inte provat den en.

nä. nu tar vi Manhattan istället!

No comments:

Post a Comment