Sunday, August 16, 2009

Lite IPA/APA och en god Maharaja

Mitt fifferi då jag bedömer öl är att klottra ned allt för hand på mobilens anteckningsfunktion (vilket jag tidigare påpekat jag gör). Varpå min handskrift är sådär. Hursomhelst så kikar jag in på mina sparade recensioner då och då och insåg nu att det är dags att "tömma" mappen av druckna och betygsatta öl.

Så, även fast jag inte druckit alla dessa samma dag eller så, så får de komma med i samma inlägg. Det är IP och AP-dags.

Så till att börja med:

@ Akkurat.
Beställer in en Maharaja från deras specialfat och får in en fin liten kupa med ett enormt och finfint skum. Som grädde på varm choklad, fast luftigare, mjukare och med en doft som vägrar att försvinna. Grape, vanliga "humlefrukter" och fläder tar över allt utrymme i näsan. mmm. Tydliga doft och smaker och mycket fräsch beska. En riktig humlebomb på fina 10%. Fin eftersmak och efterbeska. Styrkan ger den rödljusa ölen en viss syra och hade den bara haft mer "smak" i eftersmaken hade dne fått full pott.
6 kastanjer av 7 (6/7)


@ Bishops Arms Tavastgatan
Dales Pale Ale. En burköl, en burk-fucking-öl dyker upp. Hur ska detta gå tänker jag? en Pale Ale på burk? Häller upp ett litet skum, något grumlig och med en viss nötighet i smaken. Efter att ha druckit lite APA innan så tror jag mig ha kvar nötsmaken där, men icke, den finns där även efter ett bloss på en cigg för att få bort all gammal smak. Dock smakar den lite metall och burkigt vilket drar ned betyget lite. Inte helt IPA utan mer lättsam Pale Ale, dock väldigt spännande. Men jag vill ha beska och humle. Just burktricket tror jag ligger bakom att jag inte finner så mycket smaker. Men får ändå ett stort plus för att den är såpass bra och smakrik för en burköl.
3.5 kastanjer av 7 (3.5/7 varv 0.5 extra för att den är på burk och ändå såpass OK)

Första ölen på BA blev dock en APA, denna från Ölfabrikken och från ett av gästfaten. I mitt lilla 25cl glas finns ett stort mjällt skum med tydlig nötdoft (hasselnöt). Brunröd vätska med samm nötiga smaker av nötcreme. Inget bubbel alls utan en helt len brygd. Svaga humletoner men väldigt klen. Vet ej styrkan på den, men den känns rätt svag, eller så är styrkan väl dold.
3.5 kastanjer av 7 (3.5/7)


Sista ölen för nu blev en Hercules DIPA på 9% som också har en viss nötighet (här börjar jag dock oroa mig för mina smaklökars vara eller icke-vara). Men en söt "sprudlande" vätska á la hockeypulver gillar jag. Inte heller särskilt humlig och då bad jag ändå om en humlebomb då både Dales och APA'n var rätt bleka för min smak.
3.5 kastanjer av 7 (3.5/7) där med.


Nä, Maharajan var riktigt fin, men resten av kvällen var lite blek. Tror mina smaklökar då jag varit väldigt sjuk har svikit mig denna gång eller om ölen bara inte var så färsk som den borde vara. Nu blir det lite IPA-köp imorgon och tillsammans med Chouffen jag har hemma så blir det lite riktig IPA-drickning snart

3 comments:

  1. Chouffe-IPA'n ska du inte ha för höga "IPA-förväntningar" på. Den är mer en tripel.

    Hursomhelst, det där med nötigheten hittar du nog i alla Great Divide's öl. Och om du tyckte dig hitta den i Dale's också så kanske det har med vattnet i Colorado att göra? :)

    Minns du hur etiketten på Hercules ser ut? Det går ganska lätt att urskilja om du fått en gammal (dvs ca 1½ år gammal) flaska eller en ny. Den gamla etiketten har typ.. beigegrön färg med chockrosa text HERCULES DIPA". Den nya ser inte alls ut så..

    ReplyDelete
  2. Chouffen har jag faktiskt redan recenserat och den fick maxpoäng. En öl helt i min smak. Dock ska jag prova om den snart för att se om den var så bra eller om jag bara råkade äta helt rätt mat till den och hade tagit en öl för mycket innan.

    Herculesflaskan tog jag faktiskt en bild på för att lägga upp, men den föll bort sen. så ska ta och se:
    chockrosa text "Hercules Double IPA" mot någon skum bakgrund som typ ska föreställa berg

    ReplyDelete
  3. Japp, en gammal flaska således. Men ändå fortfarande fullt drickbar :)

    ReplyDelete