Saturday, December 5, 2009

Barhopping med förvånande resultat

Blir lite paus inför sista julölsduellen och det "firades" med att min kära flickvän och jag drog ut på stan för att besöka diverse blandade vattenhål. Tanken var mer inställd på vin och drinkar - men likförbannat blev frågan "vad har ni för flasköl" rätt vanlig. Dock visade det sig att vi råkat välja ett par ställen med rätt trevliga flasköl - nice.

Vi började på Monks (mitt förslag) och sedan ledde kosen oss vidare till lite mer "propra" ställen.

vad dracks då?


På monks blev det: Samuel Adams Irish Red Ale:

Skum: smågräddigt och lite fluffigt som sakta sjunker ned

Färg: ljusbrunt, lite bärnsten

Doft: mmm, mkt nötter, toffee och lite mörka malt toner. Även en viss beska

Smak: Lätt gräddaktigt i känslan, nötighet och kola finns det gott om. Samtidigt är den lite som andra Samuel Adams att den är rätt tam och utan stuns. Bra smaker dock.

Betyg? - OK




På Inferno i stockholm som även inhyser gamla Hattori Sushi (superb sushi) finns det spännande märket Nest Beer från Japan som jag sett men aldrig testat då jag varit där, tills nu.
Blev på bartenderns inrådan att testa en Nest Beer Red Rice, en öl brygd på rödris

Skum: Inget alls

Färg: Grumligt gulrött

Doft: Lite vete, men med mycket större maltighet, lite lambic vs veteöl vs sour ale typ. Och då är det ju enbart ris egentligen.

Smak: Kall kolsyra och fin fyllighet. Ingen riktigt särskild smak, lite sursyrligt och "rent". Beska utan att bero på humle. Väldigt läskande öl. Väldigt trevlig öl, mer intressant än något man vill avnjuta.

Betyg? - Ok+, plusset för det roliga med det.


Efter liten drinkspaus blev det så dags för kvällens sista öl. En öl jag konstigt nog inte druckit förut, men som jag nu är glad att jag druckit.
Slottskällans Pale Ale, en ekologisk pale ale på "bara 5%".

Skum: Väldigt litet men lämnar ett fint litet lock.

Färg: Ljust brunrött

Doft: Nötighet, väldigt enkelt men elegant och med inbjudande dofter.

Smak: Kraftigt, mycket fylligt för att vara 5%. God nötighet som balanseras otroligt elegant och inte gör den enkel, snarare vägs den upp av lite pommerans eller apelsin och lite annan fruktighet. Samtidigt som humleheten uteblir så fortsätter smakerna att gotta sig.
Nä, blev riktigt glatt överraskad.

Betyg? - Bättre, dricker den gärna igen.


Det vart de ölen det. Ikväll vankas ölprovning med en hel radda godsaker vi önskar få i oss. Får se får se. En bra ölhelg helt enkelt!

1 comment:

  1. Glöm inte att säga hej nästa gång! Jobbar i princip alla fredagar på Monks numera :)

    ReplyDelete