Thursday, December 17, 2009

Sista julölen, julölssammanfattning, "prisutdelning" samt Torpedo!

Jahapp. Dags att avrunda julölsbestyren, testade de jag ville, glömde någon, men nöjd ändå.

Men vi börjar med det lilla:

  • Torpedo är äntligen i butik igen, blev att köpa några idag

  • Någon som har tipps på bra ölbutiker i Tokyo, eller märken etc?

  • Pinsamt nog har jag märkt att mina recensioner av Slottskällans båda julöl saknas både här på bloggen samt i mitt ölindex. jag har helt enkelt tappat bort anteckningarna!



Sedan följer årets sista julölsrecension som blir att handla om N'ice Chouffe. En trevlig Belgian Strong Ale med touch av timjan och curacao enligt etiketten - intressant.

Skum: Rätt högt, smutsigt, skum som pyser ned till ett litet lock för att sedan upphöra

Färg: Ekbrunt, trevlig brun färg

Doft: Belgiskt, men ändå lite mildare i dofterna. Lite rostad malt, limpa, karamell och bränt socker. Även lite nötter (Dock inte APA-nötig), torkad frukt och alkohol. Viss humlighet hoppar runt (höhö).

Smak: Rätt lätt munkänsla vilket är trevligt då dessa strong ales annars i mitt tycke kan bita till rätt fort. Belgisk "piff" utan att ta över utan de 10%:en är välgömda och gör att den blir mer lättdrucken. Mycket apelsin i smaken, lite nötig sötma och en beska följt av lite mer sötma. Väldigt mjuk men blir lite "enkel" efter en stund.

Betyg? - Bra, kanske lite menlös i längden men ändå den av de belgiska strong alen, betygen till trots, som jag tyckte var lättast att dricka.

Så var den sista julölen för nu bedömd och nu följer resultaten. De kanske inte alltid återspeglar betygen jag gett dem, men en öl som har ett högt totalbetyg kanske inte passar mat lika bra som till att dricka vid brasan etc.
Som sagt så föll Slottskällans båda julöl bort från bloggen, mina anteckningar och allt annat av någon skum anledning. Däremot kommer jag ha med dem här ändå.

Bästa julölen totalt:
1. Nils Oscars Julöl 2009. En riktigt god öl, lite dyr, men med mest smaker och "julighet"
2. Slottskällan Tomte. En till god öl, även den lite ljusare och humligare Nissen vart en favorit!
3. Great Divide Hibernation Ale. Samma poäng som Mr Sno Balls, men denna är juligare.

Bästa julölen till mat:
1. Jämtlands Julöl. Tyckte den vart rätt menlös i sig, men till mat tror jag mycket på denna
2. Oppigårds Winter Ale. Fick liksom Jämtlands rätt dåligt betyg, men är en perfekt julöl till maten
3. Harviestoun Brewery Mr Sno Balls. Inte så julig, men en krispig och god Pale Ale, pefekt till maten


Bästa julölen vid brasan:
1. Nils Oscars Julöl 2009. Enkelt val för mig
2. Slottskällan Tomte. Den kommer även tvåa här.
3. Anchor Christmas Ale. Inte en toppöl, men en god vörtig julöl att smutta sig igenom


Sammanfattning:
Årets svenska julöl har varit bra tycker jag, de lite mörkare midvinternattsbrygderna vart inga högpoängare utan borde vart lite mörkare. Men både Slottskällan och Nils Oscar presterade väldigt bra tycker jag. Både Jämtland och Oppigård kör vidare på julöl som ska drickas, inte smuttas eller dissekeras - de ska drickas och passar därmed bra till mat.
Hibernation Ale:n var i en klass för sig bland de amerikanska ölen och Underlig Jul vart mest ett kul alternativ men inget man vill bjuda på. Slutligen vart Nostradamus bättre än Corsendonken och N'Ice Chouffen bland belgarna och Mr Sno Balls anses vara fusk då den var en perfekt sommaröl!

No comments:

Post a Comment