Friday, June 4, 2010

Inför New York II - Tjyvprovning av Stone Vertical Epic 09

Miniserien "inför New York" med sitt lätta amerikanska tema fortsätter. På tal om sådana teman kan jag tipsa om att Sorbon, precis som Fajan och Jöns skrivit, har just amerikanska dagar från idag till den 20'e. Lite väl tätt inpå resan men blir ändå att svänga förbi idag och sitta i solen och dricka god öl. God öl kan man förvisso få för mycket av, men inte fan klagar man.

Har även gjort en lista nu på ställen där vi sak äta och dricka i NY nu. Den blev lagom lång då jag kände att det är bättre att lägga ner hyffsat med tid på att hatta runt när man ändå kan finna rätt mycket på flera ställen. Men en Dark Horizon, lite Dogfish Head m.m är sånt som står överst på "bocka av"-listan. Samtidigt är det svårt för mig att låta bli att planera in en tripp för att dricka saker från Sierra Nevada och Brooklyn Brewery vilka kommit mig nära. Något annat "man bara mååste" köpa?



Stone, på tal om sten, eller snarare bra öl släpper ju sina trevliga Vertical Epic med exakt ett år, en månad och en dags förskjutning varje år och som jag skrivit om så ramlade jag över en kvarvarande flaska på bolaget för ett tag sen. Då jag redan har en hemma så blev det att tjyvöppna den häromdagen.


Stone Vertical Epic 09
En kryddad belgian strong ale som känns som något just Stone, BrewDog och kanske Dogfish Head går i framkanten för – lite vågade variationer och spännande koncept. Helst ska man inte dricka denna före december 2012 enligt uppmaningen på flaskan (vilket även säger att ölen ska vara inte 8.9% och inte 8.6% som den påklistrade etiketten säger).

Utseende: Halvmjällt chokladdrycksskum med litet lock och cola-aktig brunsvart vätska.
Doft: Överväldigande och ren doft av choklad samt en mindre bitter doft med lite kaffe. Uppblandat med den bittra, rostade chokladen är mjuk, len och fyllig vaniljdoft. Doftar som en kopp varmchoklad med fin, bitter, choklad och en skvätt vanilj i. I detta är det som om man lagt ned en skumbanangodis som fått smälta in i de andra smakerna. Vissa kryddinslag går att finna men jag hittar inga direkta jästdofter.
Smak: Stor munkänsla med bra kolsyra. Fyllig chokladsmak med touch av apelsin vilket får mig att tänka på romerska bågar. Något kryddigt i smaken utvecklar sig alltmer och bidrar med en komplexitet som inte riktigt går att urskilja delarna i – än. Inte alls lika mörkt eller tung eller stout-liknande som den kanske låter som. Istället är det fylligt och mer åt porterhållet. Med lite tid kommer nog vissa smaker utvecklas mer medan andra kommer smälta samman än bättre.

Betyg? – Bra, stor potential inför framtida, vidare lagring. Men redan nu har den en mjuk choklad, vanilj, krydda och kaffesmak som inte känns helt färdig men som ändå är väldigt trevlig. Den har en rätt rejäl och mättande känsla i munnen, men blir aldrig tung. Det som känns i jästväg intrycket att den inte riktigt ”satt” sig utan till slut kanske den tar över lite väl mycket då de andra smakernas överraskningseffekt avtagit lite. Det är väl också enda invändningen mot denna öl som som påpekat har sin bästa tid framför sig skulle jag tro. Ska se om jag kan hitta "äldre" sen i NY för att komplettera med den jag har hemma.

No comments:

Post a Comment