Tuesday, October 19, 2010

Gouden Carolus Hopsinjoor och ingen Green Flash West Coast IPA på bolaget


Innan vi hoppar in på Hopsinjooren en liten nyhet, Green Flash West Coast IPA kommer inte dyka upp på bolaget till vårlanseringen i februari, tyvärr - då det är en väldigt god west coast IPA - enligt brill är det inte officiellt men de (bryggeriet) kunde inte leverera kvantiteten i tid eller något liknande - "platsen" går därför till tvåan i "provningen", vilken jag inte vet vilken det blev..

Gouden Carolus Hopsinjoor
Hopsinjoor är då en ordlek där man har ‘hop’ på ena sidan och ’opsinjoor’ på andra där det senare är en figur som man tydligen kan läsa mer om här. Det är Golding, Spalt, Hallertau och Saazhumle som tillsammans ger en slut-IBU på 50, gräsigt, naturligt och europeiskt känns det som man kan förvänta sig.

Utseende: Lite matt persikofärgad vätska med fint skum med små vita bubblor.
Doft: Gräs och lite krydda på toppen, men sedan sprider sig lite tropisk fruktighet tillsammans med jäst och karamellig malt.
Smak: Lättare till medelstor munkänsla med bra kolsyra. Lite karamell är det första jag känner i smaken. Parfymig, fruktig humle med lite citronskal. Någonstans kommer jag att tänka på frukostflingor, lite humlig vete typ. Tror det kan bero på mixen av maltig karamell, jästig syrlighet och den lite gräsiga humlen som tillsammans på något sätt ger någon doft av just frukostflingor. Det påminner om något jag drack i USA och jag tror fasiken det var något från Dogfish Head, frågan är bara vad. En söthumlad veteöl typ. Jag gillar det dock, det är maltigt men ändå fräscht och humligt, om än kanske lite sött. Kryddigt, pepprigt och småbeskt på slutet. Sura sockor och vete och jag irriterar mig på att jag tappade bort min smakreferens – om det var Hair of The Dog eller Dogfish Head eller kanske t.o.m Dieu du Ciel, något är det i alla fall väldigt likt – på ett bra sätt då detta är en mer basic öl än vad den var.

Betyg? – Bättre-, kryddig smak med svettiga strumpdoppade frukostflingor. Det kanske låter lite tradigt men vart väldigt gott, och bra mycket godare än jag anade när jag plockade på mig denna flaska i tron om att den skulle vara likt annat jag druckit från Het Anker. Precis som deras mål tydligen var så har de lyckats med att få en bra aromhumling där olika smaker växlar runt lite och mot en bas av belgisk strong ale så tycker jag att det hela blir ett bra ihopkok. Gott!

No comments:

Post a Comment