Thursday, June 4, 2009

Humleleverans och 3 till amerikanare plus bonusfoto



Så, efter drygt en dag så låg ett fint paket i min brevlåda med humlen jag beställt. Snabbt och sjukt smidigt löst med faktura, cred till Humlegården!

som ni ser är det lite gott och blandat som finns och ska bli kul att testa torrhumling framöver, kanske lyxboosta någon öl t.o.m. kan man överhumla helt enkelt?


Häromdagen var jag ute och utbudet av flasköl på krogen brukar ibland vara sådär så blev glad då de hade Brooklyns East India Pale Ale på flaska. Druckit den förut på Bishops Inn på söder men tyckte den var halvdan då, så hade större förhoppningar nu. Och skummet var fint och fluffigt sådär som man vill ha det på en IPA och doftade fräsht med citrus och lite söt frukt.
Smaken var bättre än sist, men fortfarande inte sådär enorm, men lätta toner och smaker av citrus och sur-syrlighet med viss humlesmak. Trevligt.
4 kastanjer av 7 (4/7)

Nästa gäng öl blev igår då jag hade lite att fira och därför inhandlade en Sierra Nevada ESB, till slut. Blev kvällens första öl och den innjöts i ensamhet här i lägenheten innan utgången varpå en bra beskrivning ges.
mjukt fluffig skum, viss efterbeska liksom en viss len beska i smaken. en smak och doft jag inte kan placera först. Så häller upp lite till och skummet är behållningen såhär långt. Såhär ska skum vara, ser ut som den kompakta skumkronan på en cream stout fast här är den luftig och lockande och ger en mumsig känsla. Känns som om humlen och malten samsas lite väl mycket,
på samma sätt som Oppigårds Single Hop var trevlig men man hade velat lite mer "kraft"

Enligt systembolaget ska den ha toner av torkade aprikos och jasmin och visst, de finns nog där, men som sagt, för svaga.
Jag gillar mastodonta öl som smakar mycket och jämfört med Rogues Imperial Youngster's Bitter och andra är denna för snäll och inbjudande
tyvärr är den inte riktigt värd 27kr flaskan trots fluffigheten och den treviga beskan, dock en god öl jag inte har något emot att dricka igen.
4 kastanjer av 7 (4/7)


Kvällen fortsatte med utgång och 6-7 Samuel Adams Boston Lager innan vi slutligen hamnade på Stureplan och jag hade gett upp om att hitta något spännande i baren. Så döm om min förvåning då en Sierra Nevada Pale Ale stod där, så visst - inga konstigheter, den tog jag. Dock var jag lite rädd att den skulle vara lika menlös som sist jag drack den och särskilt nu när min berusningsgrad blivit rätt hög. Men icke! Den var precis så som jag alltid velat ha den, en enorm fräshhet. Fin humlighet med klara nyanser av blommig frukt (som ingen av oss kunde sätta fingret på, men ser nu att det ska vara mandarin och aprikos och visst fan var det mandarin vi tänkte på). Smaken var lång och rejäl och blev ett bra slut på kvällen.
5 kastanjer av 7 (5/7) åtminstone för denna gång, dock var dessa helt nya från kartong så tror de var rätt fräsha.


En avslutande bild från ena raden i mitt kylskåp och som synes är det fasiken mer öl än mat. detta är också bara en rad av 4.

3 comments:

  1. Du kan inte överhumla, men du får inte mer utbyte av humlen över en viss mängd, sen är det bara slöseri att humla mer.

    Humlen är ju torkad och expanderar (ganska kraftigt) när den kommer i kontakt med vätska, exempelvis öl. En kul grej jag gör är att göra humlethé.

    Koka vatten, ta lite humle i en théboll och låt dra ett tag. Drick och njut!

    Daniel

    ReplyDelete
  2. Sierra Nevada Pale Ale är som allra bäst efter några öl. Då menar jag öl såsom lager.

    Sen förstår jag inte varför det finns produkter från Arla i den allra heligaste hyllan i kylskåpet...

    ReplyDelete
  3. tror du kan överhumla. Det daniel sa stämmer, men om du tar för mkt humle så kan det nog bli så att man får grästoner i smaken. Välj då en humle med högre alfasyra. såg att den du hade redan var hög, så det blir nog bra det :)

    Lycka till iaf!

    ReplyDelete