Sunday, June 7, 2009

Man in the Moon och Ölprovning, mycket öl i helgen, nice!

Så. efter ett par dagar med på tok för många goda öl i magen så har man nu lugnat ned sig.
Fredagen började på Man in the Moon i Stockholm för lite god öl på och efter jobbet. Senare blev det mer festligt och stockholms innerstad men då vart det rosée och inte öl.
Lördagen följdes av mer jobb (bakis) varpå kvällens ölprovning i en kompis vinkällare i Gamla Stan blev en succe. På grund av de mängder öl som har druckits delar jag upp inlägget nu, del 1 som jag skriver nu är om Fredagen och ölprovningen (med foton) kommer imorgon. Det bör ni se fram emot!

på grund av antalet öl så blir inläggen inte så jättelånga då de även antecknades genom touchpad-anteckningar på mobilen..



Kvällen på Man.. börjades tillsammans med en vän som beställde in en Oceanbryggeriets Strong Porter nummer 15 av 55 vilkter var kul. Portern är lagrad på Jack Danielsfat vilket märktes tydligt i smaken med en tydligt whiskykaraktär.Rökiga ek-toner utan att vara för mycket porter eller rökig whiskey utan mycket väl balanserade med fräsch och god "ek". Måttliga charkuteritoner men med lite lockande tjäratoner att smutta på.
En väldigt bra Strong Porter som måste testas om ni ramlar över en av de få flaskor som finns.
5.5 kastanjer av 7 (5.5/7)



För min del blev första ölen en Samuel Adams Cream Stout, trisst? Javisst, men är trots allt en SA jag inte hade provat. Choklad och karamellig doft och smak, inte sådär gräddig och smakig som många andra cream stouts brukar vara. Dock på tog för syrlig beska och lite för kolsyrig för att smälta gott i munnen. Lite av en besvikelse.
3 kastanjer av 7 (3/7)




Nästa öl för min vän blev en Tripel Karmeliet, en öl som ofta dyker upp på ölbloggar efter besök i Danmark och därför kul att få prova. Lätt vetig dogt med bra och inte för påträngande sötma, ändå som en sötare Hoegaarden Grand Cru fast utan alkoholstinget. Smakerna balanseras väldigt väl och den är läskande och lite småbubblig. Fint skum i munnen med söt och god efterbeska i munnen. Fick lite Barley Winekänsla av "stillheten" den hade.
6 kastanjer av 7 (6/7)


Själv blev min andra öl en Amarillo, en svensk humlad öl (antar med endast Amarillohumle) med alejäst om jag inte minns fel. Fin humlebeska, fyllig, grönmögelostig i eftersmak och doft. Fin och dovt orange färg. Lite fruktighet och maltsmak, typ grapefruktstorten Sweetie? Inte super och efter ett tag blev det för mycket grönmögelost över den, skulle säkert vart god tillsammans med en skiva hårdost eller så. Finns också en viss rökighet i mögelsmaken. Väldigt speciell och inte äcklig, men ingen man dricker för ofta.
5 kastanjer av 7 (5/7) (inte för smaken utan för hur speciell den ändå var)

Sista ölen för min vän blev en av deras egna öl, Månens ngt.. den var dock rätt menlös.

Min sista öl blev en Ocean IPA då jag ville testa lite mer svenskt och deras Strong Porter vart så god. Tyvärr var mögelsmaken från Amarillon kvar och tog lite död på smaklökarna vilket smittade av sig på denna. Den var iaf fräsch och fin som en IPA brukar vara, viss beska och humlighet med lite smak av russin. Kändes som om de använt väldigt engelsk humle? Tyvrr var inte mina smaklökar på topp ellr om den inte var så bra helt enkjelt. En intressant beska dock.
3 kastanjer av 7 (3/7)


Där slutar denna dagen, tyvärr. Men imorgon utlovas det Blindtest av Porter, Mikkellers egenhumlade IPA, Rogue och massa goda bilder. Inför ölprovningen hittade vi också massa gamla öl från sist, Sierra Nevada Anniversary Ale, Bath Ale Festivity, Fullers Limited edt. m.m vilket också smakades på.

No comments:

Post a Comment