Sunday, February 14, 2010

Angels Share #3 *Hoppy* och Flying Dog K-9 Cruiser

Var på KGB i stockholm i fredags, ett ställe som är känt både för deras gamla sovjetinteriör som att de faktiskt brukar ha lite kul öl. Perfekt då vi ändå skulle ta oss ett glas innan fredagens vidare äventyr.

På tapp såg jag en liten bild på en "egenmålad" ängel och texten "hoppy" under, fick direkt lite vibbar från Hoppyn jag drack i Japan som var en alkoholfri humlebrygd att spä med brännvis. Nu var det inte så utan brygd nummer 3 av 4 som Jessica Heidrich av "Three Towns Independent Breweries" som brygger med Slottskällan.

Något jag aldrig hört om med andra ord.

Kan säga direkt att jag trodde det skulle vara en IPA så humlig den var, men efter lite googling och ratebeer (1 recension) så såg jag att det var en premium lager, numera den högst betygsatta lagern av de jag druckit. Såhär var Angels Share #3 Hoppy

Utseende: Gyllene färg, minimala bubblor, rätt mjällt
Doft: Mycket frist tropisk humle, amarillo och simcoe är det och det känns rätt tydligt med amarillons rätt kraftiga beska och simcoens fruktighet. Oerhört färskt doftar den! Lite kola och toffee där i yttersta bakgrunden
Smak: Medel munkänsla med bra och mycket fyllig känsla. Väldigt fin beska och efterbeska. Lite lätt jordig och barrig smak som ger känslan av att det är hela humlekottar där i.Lite citrus smyger på. I efterhand känns även vissa mer lagersmaker.

Betyg? - Bättre!, såhär färsk IPA känns inte så vanlig hade jag skrivit. Nu när jag ser att den är en lager blir jag än mer imponerad.


Efter det var det dags för en till Flying Dog som jag inte druckit,
Flying Dog K-9 Cruiser som slumpades iväg.. vilket visade sig vara (vid granskning visade det sig vara för datumet som var utgången). Vi får se hur en Winter Ale gör sig med lite tid. Ser nu att den på RB står som English Strong Ale. förklarar lite mer vad jag tyckte om den.

Utseende: Minimala till små bubblor. Mörkare ekfärg, lämnar till slut ett litet smutslock.
Doft: Lite rostad malt med lite dold knäckighet. Väldigt mörk för en winter ale. Rätt söt och lite som en barley wine/porter med mörkt kaffe och lite choklad. Intressant lite vinös doft där även lite cognac finns.
Smak: Lätt till medel munkänsla. Lite avslagen lätt porter typ. Bra alkoholtouch med värmande chokladsmak. Ljus för att vara så mörk i smaken. Bitter eftersmak av rätt tydlig choklad. Perfekt mix av mörk, ljus och "tyngd" i ölen.

Betyg? - Bättre+, tror på denna. Väldigt komplex för att vara så ljus. Nu när jag ser att det är en English Strong Ale så förstår jag mer av den matliga känslan som fanns!


Damn you dåligt märka öl!

No comments:

Post a Comment