Wednesday, January 6, 2010

2009 års sista öl i sverige - Great Divide Fresh Hop och Midtfyns DIPA

Här på bloggen rullar det på, no time for bad beer. Efter lite japanskt så kommer här vad som hände innan resan - de två sista ölen jag drack i Sverige. Det kunde blitt en liten IPA-special men icke.

Great Divide's Fresh Hop hade jag hop'pats (höhö) på men innan det blev dags för den tog jag mig en Midtfyns Double IPA, en DIPA som de flesta tycker har varit lite smörig i smaken och inte helt perfekt. Så vi börjar med den.


Midtfyns Double IPA - En rätt kraftig sak på 9,2% borde innebära mycket smak och den rätta dova färgen borde hålla med...

Skum: Högt, ljust men lite smutsigt skum som bubblar sig nedåt i glaset. Ensamt kvar blir ett litet smutsigt lock.

Färg: Rätt mörkt organgefärgat

Doft: Humle, Cascade som doftar gott. Nötter och apelsin blandas med humlecitrus och vipps - där är den - smör! Får lite pajvibbar av den lite krämiga doften. Sedan kommer även en viss bärighet fram och påminner mig om bärglass. Intressant om något.

Smak: Vart har humlen tagit vägen frågar jag mig? Nötterna finns där, beskan likaså - men ingen smak följer med beskan. Istället är det rätt torrt och smakerna som kommer är mer bäriga med smultron och andra röda bär. En lätt maltighet finns också. Smörigheten som omnämns är inte enbart smör as in smörpaket utan snarare en lite tjock och krämig smak, men som fortfarande påminner om typ pajdeg med lite för mycket smör i.

Betyg? - OK, den lovade mer än vad jag fick ut - men den var ändå inte dålig.



Just innan jag åkte såg jag i förrådet min flaska Fresh Hop från Great Divide och kom att tycka synd om en humlebrygd som ska behöva stå året ut - så blev att smaka på den med.

Skum: Högt, rätt fylligt och lite smutsigt gult skum. Faller även här ned till ett smutsigt lock.

Färg: Bärnsten

Doft: Mmmm, massvis med humle - gott. Citron och torrt gräs (nämen, precis som utlovat på flaskan) finns där, så även nötterna. Humlen står dock i centrum - som jag gillar det.

Smak: Rätt fyllig smak som direkt börjar ge ifrån sig smaker då den når tungan. Lite krämig och även här finns nötterna, humlen men även en viss smak av hö. Beskan märks mer i smaken än i munnen och ordet torrhumlat kommer upp i mitt huvud.

Betyg? - Bra, lite humligare pale ale utan något som utmärker den, dock god!

Får se vilket tempo jag håller upp nu på bloggen. Har lite för mycket i förrådet för att hålla mina fingrar borta och har redan börjat smaka av ölen jag fick från Nya Zeeland vilket kommer dyka upp om ett tag. Lite Asiatiskt och Ocean-tema här på sistone verkar det bli

No comments:

Post a Comment