Saturday, January 23, 2010

Rogue Morimoto Imp Pilsner, Stone 13th Anniversary och en Rumstout

Torsdag var det.

Torsdag som vanligt så måste det firas lite spontant, så bar iväg till en kompis jag inte sett på ett tag och sånt måste ju firas nu då man ses. Så med åkte lite finare godsaker jag hade hemma.



Rogue Morimoto Imperial Pilsner blev den första ölen och är något jag hittade i Tokyo. Anade därför att den kunde ha tappat lite kolsyra på flyget så av med korken på den!

Skum: Inget, lite luftiga stora bubblor vid upphällningen. Kolsyretapp anas.

Färg: Tefärgat, lite grumligt innehåll.

Doft: Mörka frukter och te där färska dadlar uppfattas. "fruktig brooklyn lager" på något sätt säger min kompis. Mycket kraftig doft med humlefruktighet.

Smak: Liten kolsyra som anat. Massiv och speciell fruktighet och tydlig beska. Alkoholen i eftersmaken är mer en speciell bitter smak. Svart/Grönt te med apelsinsmak skulle jag kunna påstå med en släng av belgisk strong ale fruktighet. "som en brännvins shot" i eftersmaken.
Oerhört komplex på ett väldigt intressant sätt

Betyg? - Bäst, trots kolsyretappet är detta en enormt komplex smak!


Efter detta tas en till fin amerikan fram, Stones 13th Anniversary Ale. En öl jag läst mycket gott om och som ska "drickas färsk", inte kan vi säga emot.

Skum: Högt, medelbubbligt, lätt äggcremefärgat skum.

Färg: "Kristalllrödbrunt"

Doft: Enorm humledoft av en väldigt färsk humle. Väldigt blommig humle. Underbardoft för en humlefantast som jag.

Smak: Tung enorm smak med färsk humle, men rätt lätt i munnen. Rejäl blommighet med humle som får mig att tänka på egentorrhumlad Mikeller Single Hop Simcoe. Inte så sensationell i blandningen av smaker, men en helt underbar humlebrygd. Betydande beska i både smak och eftersmak där smaken av citron kommer fram. Passar bra till lakrtisgrodor (haha)

Betyg? - Bäst, två kalasöl på raken, vad trevligt.

Sist ut bland de lite roligare ölen vart Hornbeer Carribean Rumstout,
en öl liksom Midtfynds Imp Stout vunnit "årets danska ölnyhet", denna gång 2008

Skum: Småsmå bubblor och ljusbrunt skum.

Färg: Brunsvart

Doft: Läder och eklagring där choklad också finns på bästa stoutmaner. Något i bakgrunden lurar med sötma och vanilj. Tydlig och rejäl malt finns också där.

Smak: Lätt mun och kraftig smak av lakrits där rommen ger bett och lyfter smaken. Hettande utan att vara för alkoholstark. Tror den skulle lagras fint och blir lite rejälare men mer balanserad i smaken. En kryddighet återfinns också. Testas med en cigarr vilket förhöjer njutningen.

Betyg? - Bättre, speciell och god mer än mörk och bastant. En god njutaröl tycker jag.


Kan lägga till för skojs skull att följande två "plojöl" också dracks:

Becks - Betyg? - OK, en shysst lager som har en rätt fin beska och passar bra på sommaren
Beersel Oude Geuze - Betyg? - OK, rätt läskande, sura äpplen, geuze.


Nu ska jag vila upp mig lite resten av dagen, eller något

No comments:

Post a Comment