Tuesday, February 16, 2010

Provning av 3 öl från Anchor gör en "Hazed & Infused"

Efter gårdagens bragd i kylan utanför systembolaget så kunde jag gott unna mig lite öl hemma och ett trevligt "måndagsmusslor på monks"-besök med med min vän Erik.
I går ljög jag lite, eller undanhöll snarare fakta om att jag köpte de två öl från Anchor Brewing Company som jag inte skrivit om innan - deras Porter och Steam Beer. Har druckit båda förut men inte lagt upp här eller in i mitt index.

Så jag och Erik tog och testade dessa två innan det bar av till Monks för lite njutelse. Väl på Monks drack jag dumt nog en Anchor Summer Beer och slutligen unnade jag mig en Magic Hat #9 före något oprovat. Men ibland får man gå på sådant man sällan får dricka men ändå gillar. Kvällen avslutades med att snylta på Eriks Boulder Hazed & Confused. En öl som visar att ekvationen "Coolhet i namn" + pris / 2 = hur bra den är" inte alltid stämmer.

Hur var allt detta då? Jo, såhär.

Anchor Steam Beer, en California Common sett till typ. Lite annorlunda med andra ord.

Utseende: Medelstora bubblor och mjällt, rätt poröst skum. Ljusgul färg på vätskan.
Doft: Rätt maltig doft, lite klassisk ale och där man känner lite koladoft. Men det är mer åt apelsinkola-hållet. Lite korn och sädesslag finns också där i malten. Har även en rätt lätt beska och fruktighet. Men kol'an håller sig kvar, kolakaka typ.
Smak: Lätt munkänsla med lite avslagen kolsyra. Kolakakan är även medverkande i smaken. Lite lättare Bitter utan för mycket bitterhet. Som en blandning av en klassisk ale, pale ale och bitter fast med liten kolsyra. Trevligt om man dissekerar den.

Betyg? - Bra, rätt anonym fast på ett speciellt sätt. Den smakar inte mycket, men det är mer öltypen än brygdens förtjänst och ett intressant "hantverk" på så sätt. Som Erik sa så borde alla tråkiga lagertappar bytas ut mot denna pga dess enkla drickbarhet men ändå god.
Anchor Porter då, den ville drickas upp den med ju. Alkoholsvagare porters och jag brukar inte klaffa, så får se hur det blev nu?

Utseende: Halvmjällt skum med små, små bubblor. Rätt smutsigt skum som fallet till ett lika smutsigt lock. Brunsvart vätska.
Doft: Rätt mycket lakrits som nästan känns lite bränd i sin doft. Men samtidigt väldigt len vilket hintar om lite vaniljaktiga dofter. Men mörkt kaffe finns också där för att spä ut de mjukare dofterna. Lite nötig sötma anar jag också och även lite alkohol finns där i doften. Lite fudge kommer jag också att tänka på. Väldigt fin doft med andra ord, rejäl.
Smak: Lätt munkänsla med rätt liten kolsyra här med. Tydligare vaniljsmak här än i doften. Även choklad finns här, men mer lite "fet" och mjölkig choklad än mörk kakaodominerande choklad. Lakritsen vill även den lira boll i smaken. Lite bränd och besk eftersmak rundar av det hela fint.

Betyg? - Bra, såhär ska en, i min mening, lättare porter smaka med bra smak och doft!

Sista brygden från bryggeriet blev Anchor Summer Beer, en amerikansk veteale med50% vetemalt. Får se, får se.

Utseende: Klart gyllene vätska. Småbubbligt vitt skum med liten mjäll topp
Doft: Lätt vetigt, thats it.
Smak: Lätt munkänsla. Direkt inser jag att detta är en typisk amerikansk veteöl. Lite klen, lite tam, lite somrig. Enda är att den har rätt mycket syra i eftersmaken.

Betyg? - Sådär, inte usel, men gör sig bäst en varm sommardag. Inte inomhus på vintern.

Sist ut, Boulders Hazed & Infused. En APA som står listad som "ljus lager" i Monks lista, vilket vi blev lite rädda för. Men med det coola namnet och för ett helt okey pris samt snygg flaska så vågade man prova. Nu är det ju en APA så vi blev mer än nöjda kan jag avslöja.

Utseende: Minimala bubblor i skummet som är rätt mjällt och gyllene vitt. Bärnstensaktig färg på vätskan.
Doft: Mycket humle med fina tropiska frukter, aprikos och persika. Men samtidigt en fin fräsch citrusdoft och doften av färska humlekottar. Även lite barr och nötighet avslutar det hela. Bra tryck också i doften.
Smak: Lätt munkänsla men bra kolsyra. Mycket barrig, färsk humle i smaken som också ger en viss nötighet. Fina tropiska frukter i eftersmaken och väldigt tydliga sådana.

Betyg? - Bra+, fick den som ljus lager och jag skulle nog kunna ge den Bättre som APA då den hade fin kraft i både smak och doft.

No comments:

Post a Comment