Tuesday, February 2, 2010

Rester från Monksbesöket och äntligen lite februarinytt!

Nyligen hemkommen från London dit min käre flickvän rövade bort mig på min födelsedag (igår, måndag) har jag lite nytt från london att skriva om, i min lilla anteckningsblock finns även mer japansk öl och lite annat. Desto värre blir det för min del då det imorgon är dags för ännu en ölprovning - nu ska delar av februarisläppet testas tillsammans med lite annat. Men mer om det i slutet av inlägget.

Förra torsdagen på monks trycktes det även ned en IPA och en Brown Ale som var på "gamla listan" över saker jag ville prova.
Först var det New Belgium 1554 Enlightened Black Ale.

Skum: Litet krämigt lock blir kvar efter att skummet dör rätt fort
Färg: Rödbrunt gyllene
Doft: Lite Brown Ale-aktig doft av bränd knäck och mörk fruktighet, fast nu i fruktigare skalan
Smak: Lite färsk kaffe á la bryggkaffe. Rätt chokladig men på ett lent och lätt sätt. Rätt rikligt kolsyrad vilket gör den läskande och gör vissa av de lenare smakerna lite tydliga

Betyg? OK, Lite lätt kanske, men fyllig och god annars.


Sista ölen på Monks förra torsdagen, efter hund vs grodbattalj och så vart Arcadia IPA

Skum: Minimala bubblor, rätt mjällt.
Färg: Mörk bärnstensfärgat
Doft: Direkt kommer en nötighet fram som får mig att tänka mer Pale Ale än IPA. Sedan kommer en citrusbeska doft fram som dämpar nötigheten lite.
Smak: Lätt munkänsla. Kola och lite ale-aktig IPA skulle jag vilja påstå. Lite mer maltighet än humle och ingen direkt eftersmak heller.

Betyg? OK, men lite maltigare än vad jag trodde denna amerikanska IPA skulle vara. Känns kanske mer som en välhumlad och frisk ale?



Då jag missade februarisläppet igår blev det ett tidigt besök idag för att inhandla följande.. saknas på bilden gör 6 Oppigård Amarillo Spring och lite komplementsöl.
Mer däremot är 3 Double Bastard, 2 Older Viscosity , 6 Sierra Nevada Celebration Ale, 4 Spendrups Pistonhead, 3 Dugges 1/2 Idjit, 3 Dugges
Spring Beer, 6 Anderson Valley Hop Ottin, 3 Sotholmens Extra Stout.
kan nog bli en trevlig onsdag det där..

No comments:

Post a Comment