Monday, March 22, 2010

Påskölstest del I - Jämtlands, Dugges, Slottskällan och Fuglsang

Back to Swedish som det verkar nu med andra ord . Lite för mycket ris, lite mer tid att skriva ned allt och trots att engelska är mitt arbetsspråk så är det just öltermer etc som är svårt att lära sig direkt sådär. Men vad som sker i framtiden får man se då - just nu gäller det att vara effektiv och kanske få in lite mer personlighet i inläggen.

Oavsiktligen har jag skapat en liten följetong på sistone, eller en spontan och rörig sådan. Jag har redan sagt vad jag tycker om Mikkeller Hoppy Easter och jag skrev i förrgår om mina tankar kring att märka om öl för att kunna få in dem på Systembolaget samt dilemman kring det. Jag står fast vid att min syn på Systembolaget är bra, men att det verkar hämmande på så pass mycket att det borde bli dags att se över monopolet - vilket lördagens inlägg också kanske berörde lite.


Årets påsköl då. Mikkellers Hoppy Easter vart ju lite av en besvikelse jämfört med förväntningarna - fortfarande en bra öl dock, men inte så bra som jag önskat. Idag kommer därför mitt lilla påskölstests första del där jag snabbt provar mig igenom årets påsköl från Jämtlands, Dugges, Slottskällan och slutligen danska Fuglsang.


Slottskällan Blåkulla (ekologisk)
En dunkel jag fått höra lite små varningar men blir att prova den utan några förväntningar. Är enbart humlad med Hallertauaroma (vanlig Hallertau fast bara aromahumlad? Fast det låter konstigt).

Utseende: Lite mörkare beigefärgat skum med minimala till medelstora bubblor om vartannat. Sjunker ned i en fin kompakt takt tills det slutligen lämnar ett litet upplösande lock. Färgen är mjuk och rätt gräddigt brun på vätskan.
Doft: Typisk aledoft med lite lätta brända karamelltoner och där en tydlig maltkaraktär närvarande. Beskan känns lite undanskymd men man anar ändå lite lätta humletoner. Det finns en lite fruktig fyllighet där men som inte låter sig komma fram eller ge avtryck.
Smak: Lätt munkänsla med rätt tillbakadragen kolsyra. Slås av att den känns rätt syrlig och sur först. Det tillsammans med att den är så lätt gör enligt mig att smakerna behöver bli starkare och tydligare för att göra avtryck. Det gör dem tyvärr inte, dessutom är det något i eftersmaken som smakar lite konstigt då och då? Överlag är den på tok för lätt och nästan rentutav smaklös. Den är förvisso lite torr i eftersmaken, eller efterkänslan kanske man borde kalla den då det nästan är en brist på smaker.

Betyg? – Sådär, med ett litet minus nästan. Doften är nästan okey då det i alla fall finns dofter att tillgå, smaken däremot lyser med sin frånvaro. Det tillsammans med att det är något otrevligt syrligt där drar ned betyget till under OK. Nu ska jag gå och hälla ut det som är kvar i flaskan, tyvärr.

Dugges Påsköl
Flaskan meddelar att det rör sig om en Ale, RB benämner den Brown Ale
- jag däremot skulle kalla den mittemellan. Mikael Dugge svarar på ett mail att han själv skulle kalla den "en brown ale mer åt det amerikanska hållet än de traditionellt sätt mildare brittiska brown alesen“. Han sa också att den innehåller “Perle, Chinook, Centennial, Amarillo och Simcoe” humle.

Utseende: En fin mjukt brun färg på vätskan vänsterprasslar med ett poröst skum med bubblor av olika storlekar. Skummet faller sakta ner tills det slutligen lämnar lite rester på kanterna.
Doft: En väldigt, väldigt trevlig doft med fina humletoner blandat med söt maltighet och något som påminner mig lite om godis och karamell på slutet. Det finns även något lite trä'igt i doften. Sättet beskan och den blommiga aromen balanserar sig med maltigheten är oerhört trevlig för näsan och likt Näcken vill dem lura bort en - fast till påskmatsbordet där denna dryck kommer göra sig väl!
Smak: Lätt munkänsla med liten kolsyra. Inte så hemskt besk utan det är nötter och karamell med en mjuk efterbeska. Humlen ger ifrån sig sina bättre citrus och blommiga smaker och när dem försvinner så är den där träigheten från doften där för att avrunda det hela.

Betyg? – Bättre+, kanske är jag lite för givmild nu, men doften tillsammans med den mjuka och trevliga smaken med goda nötter, humlig och rätt milda toner gjorde avtryck. Kommer säkerligen köpa på mig fler av denna inför påskhelgen!


Fuglsang Easter Bird (aka Early Bird)
Ett danskt bryggeri jag inte hört så mycket om förut. Denna brygd kallas alltså Early Bird i Danmark och vilket lördagens inlägg handlade om så har de bytt namn, troligen för att kunna sälja den lättare nu under påsk. Det är i alla fall en våröl som ska "hylla våren" enligt Fuglsang. Fuglsang själva kallar den en APA med Europeiska maltsorter och av någon anledning har de tillsatt både kolsyra och Askorbinsyra (ren C-vitamin, kan finnas i juice etc för att ge färg etc)

Utseende: Klar kristallbrun vätska. Rätt poröst vitt skum med små till medelstora bubblor.
Doft: Påskharen har lagt nötter, karamellmalt i samma ägg som citrus och gräsiga dofter från Simcoe och Cascadehumlen. Det finns också dofter från något som påminner om lite vild fruktighet och på slutet finns det tyvärr något som för tankarna till lageraktig brödighet.
Smak: Lätt munkänsla med len kolsyra. Det finns fortfarande en brödighet där som jag stör mig på. Humlen ger ifrån sig goda smaker av citrus, bär, gräs och slutligen en lite halvdold nötig smak. Munkänslan efteråt växer lite på en och lämnar en lite torr känsla med smaker av jordgubbsglass.

Betyg? – Ok+, vissa jämför denna med en IPA vilket jag inte kan förstå? Munkänslan är för lätt och det saknas mer smaker eller ens en tydlig humlighet. Även denna lär passa väl på matbordet trots att den svek mig lite jämfört med vad den utlovar.


Jämtlands Påsköl
Något som brukar sägas vara en klassiker, men flertalet personer har
höjt ett varningens finger mot både denna samt årets julöl.

Utseende: Mörkare bärnstensfärgad vätska med stort skum med små till medelstora bubblor. Porös men krämig topp.
Doft: Karamell och toffeedofter med en rätt bra balanserat humlig beska. Kanske lite torr. En kort arom men en typiskt Jämtlands sådan. Inget speciellt men den levererar. Lite apelsinskal och citrus framåt slutet.
Smak: Lätt munkänsla men med desto mer kolsyra. Som oftast med detta bryggeri är det en bra balans mellan malt och humle. Men denna gång lämnar ordet "nej" min mun. Den lär passa med mat och vara trevlig för en större massa. Men det finns ingenting i smaken som sticker ut förutom lättare kolasmaker.

Betyg? - OK, kanske ett litet minus efter. Den är Okej men absolut inget mer. Det måste finnas mer dofter och smaker, särskilt påtagliga sådana för att få ett bättre betyg.


Som vi ser så svek både Jämtlands och Slottskällan oss, eller i alla fall mig, i år. Det är lite för enkla, lite för lätta och alldeles för tråkiga brygder. Dugges däremot gjorde en välkomponerad påsköl medan Fuglsang nog klarade sig med lite flax. Lyckligtvis har jag Sigtunas båda brygder och Pumpvikens Påsköl kvar så!

No comments:

Post a Comment