Saturday, March 27, 2010

S:T Eriks Pilsner - Hur lyckad återupplivning?

S:T Eriks Pilsner, en klassisk gammal pilsner om jag läst artiklarna jag nämnt i Allt Om Whiskey rätt men som Jessica Heidrich nu bryggt om. Kul att de på Galatea och Three Towns Independent Breweries vågar återuppliva klassisk svensk ölkonst. På baksidan av flaskan utlovas massa humle och kärlek i ölen och pressreleasen utlovar humledoft. Å andra sidan gjorde Spendrups det med Pistonhead också. Detta känns ju inte som en "finöl" per se utan mer just som en återupplivad klassiker - vi får se.

Utseende: Fin kristallklar ljusgul färg som nästan påminner om en mer gyllengul äppelciderfärg. Vitt poröst skum med medel till större bubblor. Rester på glaset lämnas likt glasflaskor i de gamla gröna iglona och det blir även lite rester kvar i glaset.
Doft: Oj, tvärtemot mot vad jag förväntat mig! I pressreleasen utlovades det humle - humle we got! Fin humlebeska och inte en för kottig doft men ändå en genuin och fin doft av humle. Som att lukta i en förpackning humle helt enkelt. Under den doften är det dofter av gräs och lite citrus som vittnar om att vi inte bör förvänta oss för mycket humliga godsaker. Även lite lätt doft som påminner om kåda finns där. Grapedofter, kanske lite apelsin och mango står för fruktigheten - allt mot en lätt pilsneraktig maltighet.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Smaken har tydligt humleinslag men är nu mer maltig och lätt i smaken. Den är rätt torr och har precis det maltstuket man förväntar sig av en pilsner. Beskan är inte heller så humlecentrerad utan är mer anpassad för att fylla ut och ge bra balans - vilket den lyckas med. Den är rätt läskande, tappar inte alls smak och har också lätta mango och persikosmaker.

Betyg? - Bra+, efter första doften vart jag överrumplad. Jag litar på Jessica och hennes kunnande efter att ha provat lite från hennes Angels Share-serie men denna brygd för 15:90 och stående bredvid det annars rätt tråkiga flaskutbudet överraskade mig. Bra doft och bra smak sett till öltyp och att man återupplivar lite svensk ölkultur. Nä. Detta var skoj!

För övrigt är det lite samma smak på humlen i denna brygd som jag fann i hennes "Hoppy" med en rätt fin och färst humlesmak som ändå inte är för massiv. Trevlig det med!

1 comment:

  1. Klart den är bra. Den görs ju på Slottskällan :-)
    /Pulle

    ReplyDelete