Wednesday, January 26, 2011

Bajskaffedags igen, Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel

 Sist ut bland Mikkellerölen blir den speciella versionen av Beer Geek Brunch där man använt det vietnamesiska ca pje chon-kaffet, även kallat bajskaffet och jag tror det är samma som benämns Kopi Luwak. Frukostöl med utploppade kaffebönor är ju exotiskt om något. Då jag tidigare har druckit 2-3 olika öl med detta kaffe så har de haft en fränt kryddig doft och smak med en något porösare kropp än vad ölen annars haft om de vart med vanligt kaffe. Om det beror på de speciella enzymer som bryter ned kaffebönorna eller bara på att kaffebönorna har blivit nedbrutna annorlunda - om ni förstår skillnaden? - vet jag inte, men vore intressant att veta. Klart är i alla fall att det ger en rätt markant smak vilket kan vara trevligt fastän det kanske gjorde sig lite väl lätt i t.ex. De Molens Kopi Luwak.  Men Mikkeller vet vad han gör när det gäller kaffe känns det som och då grundölen är riktigt bra så har han mitt fulla förtroende!


Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel.

Utseende: Mörkt svartbrun vätska med brunt skum som börjar i minimala bubblor och rätt mjäll kropp men som fall ihop och får mindre till något större bubblor. Fizzer ihop.
Doft: Väldigt skön kaffedoft som inte känns så extremt bitter men ändå uppvisar bra variation. En lite het och kryddig chokladdoft vilar bakom kaffedoften och jag får också aningar av torrt trä. Verkligen god blandning av dofter som går ihop väl men där det kryddigt heta ändå ger spänning.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Verkligen fylligt men ändå inte med alltför stor kropp utan det är stora bubblor som tar över munnen. Känns fyllig och porös och har smak av riktigt bra kaffe, kryddig choklad och en eftersmak som även den känns kryddig. Kaffet verkligen ger smak, precis som utlovat och ja, jag gillar det. Det är smakrikt utan att bli lite för typiskt kaffesmakande utan det har verkligen en speciell karaktär. Mjuk och krämig och riktigt skön. Det är lite lakrits och humlebeska i eftersmaken som ger än mer karaktär på ölen.

Betyg? – Bäst. Så oerhört smakrik och med en smak som är oerhört karaktäristisk. Något lättare kropp men poröst fyllig. Ingen öl att ösa i sig utan den är något svår med den så karaktäristiska smaken från kaffet. Men hade den mildrats med exempelvis mer chokladsmak så hade smaken nog tunnat ut vilket den gjort i de olika andra öl jag druckit med detta kaffe. Nä, nu blir det att sukta efter whiskeyversionerna av den!

1 comment:

  1. Håller definitivt med i ditt betyg, grymt bra öl. Köpte två flaskor på Ølbutikken förra året och ångrar att jag inte köpte fler.

    ReplyDelete