Monday, January 24, 2011

Mikkellerdagar - Beer Hop Breakfast - mörkare coffee IPA?

För ett år sedan bunkrade jag på mig en hel radda öl från Mikkeller - Beer Geek-versioner, Black versioner, Black Holes och ja lite det jag kom över. Sedan har det fått stå ungefär fram tills nu då sakerna äntligen har öppnats, för det har varit så - lite 'äntligen', bra kvalitet och kul saker som inte riktigt görs annars. Så det får bli ett par dagar med Mikkeller öl, kanske inte i rad - men de lär dyka upp nu. Tror jag slänger upp en trio Black-versioner imorgon kanske, bra goda öl!

Här har man tagit sin oatmeal stout Beer Geek Breakfast (som nyligen avhandlades om den var bättre på fat eller flaska) och gjort en specialversion med extra dos humle  och även rejäl torrhumling med Simcoe och Columbus. Kaffet som man använt kommer från Coffee Collective och på något sätt är väl detta som en mörk variant på Coffee IPA’n beroende lite på hur kraftig kroppen är? Om jag har lärt mig att läsa deras datumangivelser rätt så bör flaskan vara från mars 2008


Mikkeller Beer Hop Breakfast

Utseende: Brunsvart vätska, mjukt mörk. Skummet är något ljusare brunfärgat och rätt poröst med allt från små till stora bubblor och även lite ’osthål’.
Doft: Skön variation mellan torrhumling och mörker. Doften av kottar och citrus från humlen sjunker in i hårdrostat kaffe, rostad malt och fyllig choklad. Det känns rejält och humlen ger nästan lite kryddighet som extra attribut. Havren känns av och man får intrycket att smaken nog kommer vara både rejäl och fyllig. Lite mineralartat askigt slut på doften av bränd kaffeböna.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Fyller upp bra men känns också som en tunn fyllighet med lite aska/mineralig syrlighet, lite saltlakritsstuk. Det är stor doft av hårdrostat kaffe, rejält och inte sådär fylligt och genuint – utan det är hårda bönor här. Bitter eftersmak  där både humlen och kaffet tillsammans ger variation på efterbeskan. Det blir nästan svårt med det i längden och jag tror att humlen kan ha haft mer smak tidigare då den var fräschare, nu är det mer bitter och ger lite bittrare smaker vilket gör att det blir väldigt mycket aska, mineral, lakrits och kaffe.

Betyg? – Bättre-, ölen verkar dela många som dricker den mellan de som gillar dess hårda rostning och nästan lite black IPA-artade stuk samt de som tycker den är något metallisk och bitter. Jag är väl någonstans mittemellan, efter den vanliga Beer Geek Breakfast så tyckte jag verkligen om hur mycket kaffe den smakade, men denna är lite för metallisk/askig/mineralig. Det saknas lite djup, kanske mer snäll kaffesmak, kanske choklad. Och beroende på vad IBU’n ligger på så tycker jag detta är mer en hybrid av en BIPA och en stout än bara en stout. Dock rätt lättdrucken för att vara så ’krävande’, vilket är kul då man inte bara kan hinka i sig ölen.

No comments:

Post a Comment