Monday, April 26, 2010

BrewDog AB 01 och Angels Share # 5 Korre värdiga en lördag!

Igår bokades en resa till New York in, det blir 7-15e Juni och jag tänkte nu förhöra mig bland er här vart man lättast och bäst köper öl med sig hem eller provar öl på något shysst ställe?

I förrgår däremot var det ju ölprovning, utsritt mellan danskarna var BrewDogs senaste skapelse - AB:01. En redan rätt omtalad quadrupel med extra vaniljbönor som är första delen av 16 (som det verkar bli under åren) i Abstraktserien. Jag har tidigare redogjort för de nästkommande delarna i serien och det kanske ser mer intressant ut än vad det är. Men en öl som denna rekommenderar BrewDog själva att den får ligga och lagras i 12-24 månader. Blet ju att köpa ett par flaskor (numrerade 20-24 av 3200) för att prova, så att man vet för framtiden lite. Typ.

BrewDog AB:01
Utseende: Lätt mörk orangefärgad vätska, ljus i botten och mörkare upptill. Mjällt skum med minimala bubblor som lägger sig som ett litet lock och sedan övergår till enbart rester.
Doft: Quadrupeltypisk sötma med lite alkoholsting och alldeles lagom doft av något sött och lent i form av vanilj. Dofterna växer allteftersom men kretsar kring sötma och alkoholsting.
Smak: Lätt munkänsla med liten kolsyra. Väl avvägd smak av alkohol, vaniljsötma och lite apelsin och jäst. De två sista kommer mer som en oerhört anonym "piff" på smaken. Smaken är oerhört tunn, men samtidigt silkeslen vilket ger en matchande kombo. Vaniljsötman är vad som domderar vart och hur ölen ska forma sig och jag tycker kanske att det är lite synd då mycket av det belgiska i den är helt borttrollat.

Betyg? - Bra+, den är lite enkel, lite för len och ingen smaksensation, som man kanske väntat sig. Men jag förstår poängen med att behöva lagra dem för att nå maximal utveckling i ölen. Just nu är den enbart trevlig och uppvisar en god sötma.


Innan vi ens hade börjat med ölprovningen gick vi förbi Wirströms i gamla stan som förutom sina 8-9 vanliga tappöl brukar ha en kul gästöl då och då. Precis som sist jag var där var det "Slottskällan # 4 Korre" vilket jag inte förstod mycket av. Angels Share #5 Korre (eller #4 Snygg) är mer troligt att det är som är i fatet. Glömde att fråga, men prova gör jag gärna.

Angels Share #5 Korre
En enligt RB "pale ale med tonvikt på malt. Jäst med en alejäst för att få fram en flörtigt fruktig ale lätt och lite busigt kryddad med korianderfrön för att lyfta fram humlens citrustoner."

Utseende: Mahognyfärgad vätska med cremefärgat, mjällt skum.
Doft: Som vanligt rätt svår på för lite kall öl. Men lite mörk sirap och en lätt aning om humle är vad som tränger igenom.
Smak: Rätt lätt men växande munkänsla med stor fyllig kolsyra. God smak med väldigt fin fyllighet och en bra dos av karamellsöt malt och lätt bra besk klang för att parera sötman. Len och oerhört trevlig med liten dos av soja eller mörkt socker, vilket får mig att tänka mer på brown ale i den humligare skalan än på pale ale.

Betyg? - Bra+, kanske ingen stor palett med smaker, men fyllig och god och med en maltsötma som får växa rätt bra men aldrig för mycket utan att humlen är där och dämpar det. Tyvärr var det en snabb "in och ut"-öl så jag hann aldrig ge den ett djupare test, men samtidigt serverades den väldigt kall. Så korrianderkryddningen hade svårt att lysa igenom.

Summa summarum är att BrewDogs Abstraktserie är intressant att ge ett till försök för att sedan försöka hitta en liten röd tråd. Vidare är Angels Shareserien från Jessica Heidrisch ännu ett bevis på hennes fina kunskaper som ölbryggare, vilket vi senast sett i form av St Eriks Pilsner

3 comments:

  1. Mm, det är Angel's Share men den är nog bryggd på Slottskällan. Men det borde ju inte stå Slottskällan på tappkranen utan Angels Share Korre..

    ReplyDelete
  2. Jag köpte mina öl på New-Beer och Wholefoods Bowery. Två riktigt bra affärer med gigantiskt utbud. De ligger dessutom ganska nära varandra.

    Bästa ölpuben jag besökte var Rattle 'N' Hum. Mysig inredning och mer pubkänsla än The Gingermen som iofs också var bra. Båda ställena hade ett stort sortiment på tapp och man kunde beställa smakprov i form av beerflights.

    ReplyDelete
  3. dempa > stämmer, Jessica brygde samtliga Angels Share där tror jag. Men undrar mest vilken brygd det var då #5 är Korren och #4 Snygg, men det stod #4 Korre.

    Fajanen> Tackar för tipsen, hittade dem via www.beermapping.com som är utmärkt, finns ett antal pubar och butiker där men är alltid bättre med tipps från de som vart där mer nyligen

    ReplyDelete