Tuesday, February 15, 2011

Öl #900 då vankas det humlekalas - Bell's Hopslam

Så, då var vi redan uppe på öl nummer 900 här sedan jag startade blogga för knappt 1.5 år sedan. Tiden går fort men så gör även all bra öl man hinner dricka. Till 900'e öl valde jag något bra, något jag hoppades på och något jag sett fram emot att dricka. Valet föll på det Michiganbaserade bryggeriet Bell's humlefestival Hopslam. Denna topp IIPA ligger fyra på RateBeer's lista över DIPA/IIPA's tätt efter Pliny The Elder. Plinyn är en djävulskt god öl som förtjänar sin plats på topp-5, men gör Hopslamen det är frågan jag ställde mig.

Med sex olika humlesorter och en rejäl laddning torrhumling i form av simcoe så är Hopslam en öl som förtjänar att kallas för humlekalas. Själva säger man att den också är deras mest komplexa öl sett till humleschemat och det är meningen att ölen framförallt ska ha fantastisk aromatisk styrka. Samtidigt har den en ordentlig maltgrund att stå på och man har även adderat till lite honung för extra sötma men vilket i mina öron också gör att jag får lite aningar om en kanske lite väl mild beska?

Bell's Hopslam

Utseende: Mörkare bärnstensfärgad vätska, något grumlig men med ett fint skum med minimala bubblor och gräddig topp.
Doft: Rejäl doft med en hord humlekottar som stampar ovanpå den gömda sötman. som ligger nere i jordkällaren under humleberget och ger bas till det hela. Det här är högklassig humlecocktail med hög alfasyra och en väldoftande mix av intryck.
Smak: Lätt till medelstor munkänsla med okey till bra kolsyra. Mumsig är ordet. Den är både väldigt besk men ändå så snäll. Smaken av humlekottar är perfekt och det är vare sig för beskt eller sött – utan allting är i feststämning och är lika glada de. Just att den är så mild men ändå smakrik är ett stort plus. Oerhört (!) lättdrucken för att vara på 10%. Sedan kanske jag inte tycker att den bör ligga topp-5 som IIPA, men det är min åsikt. Personer som älskar rejäl humleextravagans lär väl kanske föredra något med lite mer tryck, samtidigt är den oerhört bra på något lurt sätt och det är svårt att motstå den i längden.

Betyg? – Bättre(+). Grymt god med underbar balans. Men inte någon större smakkomplexitet mer än variationer på humlekotte och med en tydlig torrhumling av simcoen. Balansen är inte allt och som jag skrev ovan så kanske det inte är min personliga topp-5 kandidat, men den är verkligen god och förrädisk lättdrucken. För en IIPA/DIPA förväntar jag mig ändå lite mer än det här.

1 comment:

  1. 900 beers in 1.5 years? Manker - you're an animal! Congrats :)

    ReplyDelete