Sunday, February 27, 2011

Öl från Texas? Dags att krossa en fördom - Saint Arnold Elissa IPA

Texas för mig är barbeque, blues, hattar och rodeo - men öl? Säger man öl och texas så börjar jag oundvikligen tänka på burkhalsande cowboys som drar i sig Corrs Light (en öl jag gillar vill påpekas..) som om det vore vatten (vilket det är) och tycker att en vanlig corrs är lite väl smakrik. Men så är det min fördom också och japp, det var dags att krossa den - till slut och till min egen glädje. För just fördomar om öl gillar jag att bryta. För i Texas, närmaste bestämt i Houston ligger Saint Arnold Brewery. Bryggeriet är rätt stort till storleken men med 29 man i personalstyrkan så är man ändå inte alltför stora (bland annat hyr de ut bryggeriet till olika events). Men som Texas äldsta bryggeri får man ändå lite genomslagskraft och de har ändå 6 året-runt öl och en 6 stycken special/seasonals. Bryggeriets namn fick de från Saint Arnolnd (nähä!?) och vem den pricken kan ni läsa om här, rätt intressant läsning med lite extra historiefokus.

Nu gäller det dock deras IPA som jag hittat och provat och som första öl från Texas så vart jag lite extra glad att få dricka den. En IBU på uppskattningsvis 60 och med en egen lite historia som även den är rätt kul ger lite extra glädje att dricka den. Nä, killarna på SAB verkar vara glada prickar som har glimten i ögat. Så - fördom om öl i Texas - gone.


Saint Arnold Elissa IPA
Utseende: Något rödare orangefärgad vätska med snabbt döende litet skum.
Doft: Örtig rätt kryddig humledoft med mycket citrus och med en crisp känsla. Slutar lite anonymt och med lite smörig känsla och jag undrar om den är lite dålig eller gammal eller bara inte en särskilt bra öl?
Smak: Lätt till medelstor munkänsla med bra kolsyra. Halvtunn kropp. Mycket citrus i smaken och en humlebeska som inte är alltför tydlig eller rejäl – men som ändå finns där med lite örtig, citrussmakande karaktär. Rätt tam, men lättdrucken, crisp och helt okey.

Betyg? – Bra-, det här är en sån där IPA som är lättdrucken och som man kan halsa i sig ett par av i rask takt utan att beskan blir för rejäl eller smakerna för stora. Den är lättdrucken och lär fungera rätt väl till mat eller bara att ha och dricka då och då när man vill ha något lättare. Tyvärr finns det lite ofräscha tendenser i den vilket drar ner helhetsintrycket.

No comments:

Post a Comment