Monday, February 28, 2011

Tre! Tre rejäla mörka amerikaner på fat! Plus svammel om morgondagens släpp!

Tre tillfällen, tre krogar (Sorbon, Bishops Arms Folkungagatan, Saddle and Sabre) och tre rejäla - mörka öl, men från bara två bryggerier. Det är premisserna idag. Inga konstigheter, öl man har druckit på flaska tidigare men nu skulle jag se vad de går på när de är på fat istället för på flaska. Sist ut var  Flying Dog's rököl Wild Dog Schwarz, en rejäl rackare med mycket smak om jag minns den rätt på flaska. Innan det var det Gonzon från samma bryggeri, en öl jag nyligen drack den lagrade versionen av och attans vad den är god. Vi har tur som får den (den vanliga..) på systembolaget i vår (se mer i 'ölnyheter' till höger!). Sist ut var North Coast Old Rasputin som de hade på fat på Sorbon och som är lika grym och underbar den på flaska. Bortskämda dagar med riktigt bra öl var det.

Nu ska jag inte tråka er mer än så utan kolla in vad det är som släpps imorgon på systembolaget och japp, fullständig lista finns till höger i ölnyheter. Det är mycket kul som kommer där främst De Molen Op & Top är väldigt god och skulle vara värd ett köp om det inte vore för att jag druckit den ett par gånger, men bra är den. Då jag tröttnat på variationen i kvalitet från många danska bryggerier så blir det nog att passa på dem, även fast Djaevlebrygs Eklipse var granatbra på fat då jag provade den för ett par månader sen och Amagers Double Black IPA låter väldigt intresseant. Får se om jag plockar dem om någon dag istället. Istället blir det att först inrikta mig på SKA's båda öl och bunkra ett par Decadence IIPA som är helt superb och vars Ten Pin också ska bli kul att prova. Annars är Green Flash West Coast IPA en riktigt bra öl men något jag druckit rätt många gånger och den får kanske stå över till förmån för en dansk om någon dag. Epics Mayhem är ju ett självklart val den med, de har inte svikit mig än där nere! De La Senne Taras Boulba är en favorit, oerhört lättdrucken, crisp och läskande så om jag orkar kanske det blir ett helt gäng såna, men borde kommit framåt sommaren istället för nu! Jacobsen vet jag inget om faktiskt och Rodenbach Limited kommer jag nog att köpa ett par flaskor av, grym öl därifrån! För de som annars vill hitta nyheterna på systembolagets sida? Lycka till - nya sidan är SKIT enligt mig och helt omöjlig att hitta på! Puckon!

Men nu var det svart underbar öl!


Flying Dog Wild Dog Schwarz

Utseende: Mörk brunsvart vätska med litet ljusbrunt skum
Doft: Lätta toner av charkuteri, rökmalt men med lite snäll mild pepprig botten. Inte så rejäl som jag minns den på flaska
Smak: Lätt munkänsla med okey kolsyra. Inte tunn men inte rejäl, väldigt snäll snarare. Smak av bär, syrliga bär och charkuteri. Kroppen blir mer och mer fyllig och den blir mer rejäl, men utan att explodera.

Betyg? - Bättre. Mild men samtidigt rejäl med smakrikedom som känns väldigt bra utan att bli för tydlig.


North Coast Old Rasputin

Utseende: Mörkbrun vätska med litet brunt skum.
Doft: Bränd mörk malt I en väldigt fyllig doft. Lite örtig, gräsig humle som ger lite djup och även lite bärsötma vilket ger än mer komplexitet åt doften som avslutas med mycket kaffe.
Smak: Lätt munkänsla med bra kolsyra. Bränt trä och aska med bittra mineraltoner som avslutas I än mer brand aska.

Betyg? – Bättre. Crisp, ren smak av bränt, aska och mineral. Men gedigen och rejäl smak och om denna är bra på flaska så är den grym på fat!


Flying Dog Gonzo

Utseende: Mörksvart vätska med brunt litet skum.
Doft: Mycket espresso med väldigt fyllig chokladdoft med en massiv grund med grymt tryck. Kaffeexplosion. Doftar underbart, och då är den ändå något kyld på fat och har inte fått stå och blomma ut i takt med att den värms upp.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Bärsmakande, lättrostade kaffebönor som smakar fräscht, rent och helt nymalet. Det drar lite åt barley wine-hållet och jag kommer att tänka på Bigfoot, fast med överdoserade smaker av kaffe och choklad. Men jag klagar inte! Fyllig malt, colabärigt sådär sött och lite fizzigt.

Betyg? – Bättre+. Smakar som en perfekt barley wine fast med massa kaffe. Massiv smak och underbart gott!

2 comments:

  1. Mycket kul på bolaget idag. Kan rekommendera Amagers Double Black IPA som jag tyckte var väldigt bra när jag provade den på SBWF. Tyvärr är Ten Pin inte så jättebra. Värd att prova dock.

    ReplyDelete
  2. Tur att jag spontantog en Double Black IPA då :) Ten Pin'en är mer för att den är amerikansk och för att jag ska försöka få min meddrickande vän att lära sig gilla imperial porters.

    ReplyDelete