Tuesday, March 1, 2011

Varför inte mera Gonzo! Flying Dog Wild Dog Barrel Aged Gonzo! Kabam!

Igår snackade jag ju lite om diverse mörka öl och en av dem vart ju Flying Dogs Gonzo som jag drack på fat på Saddle and Sabre, en grym jäkla öl var den och bättre på fat än vad jag finns den som på flaska. Lite lustigt att jag i helgen råkade halvt som halvt spontanköpa den eklagrade versionen, Barrel Aged Gonzo när jag stod i valet och kvalet om vad jag skulle dricka på ett sedvanligt helgbesök på Sorbon. "Tyvärr" hade flaskan gått ut för en månad sen typ, aj då att behöva dricka en väl eklagrad imperial porter som legat lite extra. Ekfaten kommer från Stanahan's Colorado Whiskey står det och ölen har legat i måttliga tre månader på dessa för att få lite extra chokladig och ekig karaktär. Enligt Hunter-favoriterna på Flying Dog så har man följt Hunter's ord om att "When the going gets weird, the weird turn pro." Detta är alltså deras professionella version av Gonzon som har en rätt imponerande IBU på 85 och som vi nu övergår till..


Flying Dog Wild Dog Barrel Aged Gonzo

Utseende: Mörk svart vätska med chokladfärgat skum som dör ned till lite smutsiga rester.
Doft: Tydlig doft av eklagrat. Vanilj, ’mörker’, trä och lite mer vaniljsirap mixas ihop med dofter av mörka bär och kolasötma. Jag gillar att det inte blir för mycket betoning på vaniljsötman utan nu får den mer kraft och ekkaraktär. Vissa blåbärsaromer mot slutet.
Smak: Lättare munkänsla med okey kolsyra. Bra smak av mildare men ändå potent gonzo. Bär, mörk kola och lakrits samspelar med vanilj som kommer mot slutet. Lagom komplex och fint lättdrucken för att vara på 9.5%. Potent och god på ett lite annorlunda sätt än Gonzon.

Betyg? – Bättre(+). Fin och komplex. Bra, mild men rejäl och goda smaker. Som sagt så gillar jag hur den inte låter vaniljen slå igenom utan stannar vid lite kraftigare smaker. Same same but different från den olagrade Gonzon där båda har sina egna för- och nackdelar. Den här växte på mig och förvånade mig smått med att den var så pass balanserad i sina lagrade smaker. Vad jag hört annars är att denna inte är en perfekt utmanaretill Gonzon utan är lite väl undermålig - trots att de utgår från samma öl. Men vad gör det. Bra öl och lär passa dem som gillar eklagrade stouts eller porters!

No comments:

Post a Comment