Saturday, March 5, 2011

Bock med bett! Samuel Adams Imperial Double Bock

Samuel Adams igen.. Ett favoritbryggeri som jag är medveten om inte är så bra som jag önskar de vore. Samtidigt är vissa av deras specialöl grymt bra (imperial pilsner, chokladbocken etc) och deras vardagsöl såsom honey portern, black lager etc är grymma! Men så vågade jag mig åter på något jag tidigare druckit men sedan space'at ut på att jag  hade druckit - deras Double Bock från Imperial-serien! En oerhört brödig bocköl med  "½ pound" malt I varje flaska gör det till en mindre limpa - fast i dryckesformat. Skulle denna bock få mig att återigen bli lite svag för mikrobryggeriet som blivit så stora så att mallarna för vad som gills som ett mikrobryggeri nu har ändrats?


Samuel Adams Imperial Double Bock

Utseende: Mörk kloakbrun vätska med vitt litet skum med minimala bubblor.
Doft: Söt blöt malt samt nougat och karamellkola. Bärsyrlig sötma som påminner om björnbär och gräddighet på det. Påminner lite lätt om en lagrad Kaizer.
Smak: Lätt munkänsla med okey kolsyra. Lätt och rätt tunn med milda, mjuka smaker i en gräddig kropp. Väldigt gräddig och mild faktiskt med nougat, kola och malt i smaken. Även smaken påminner om Kaizern.

Betyg? – Bättre-. Bra bocköl med mer smak och mer gräddighet än ren sötma. Malt, kola och grädde är väl vad som sammanfattat den – men för en Sam Adamsfantast som mig så är den förvånansvärt bra.

No comments:

Post a Comment