Wednesday, March 2, 2011

Epic Mayhem - diacetyl? Edit: Nevermind!

Ett litet förinlägg såhär på morgonen/förmiddagen, angående nya zeeländska Epics american strong ale Mayhem. Visst, jag trodde nog det var en IPA men det var mer åt strong ale-hållet. Men däremot undrar jag om det bara är jag som tyckte att den både doftade och smakade lite funky? Eller inte funky på ett svampigt sätt utan mer att doften av grönsaker, örter och smörighet infann sig - alltså spår av diacetyl. Eller är den bara väldigt sötad och lite underligt mjuk och len - för i så fall gillar jag den bara inte. Men jag kunde igår inte riktig bestämma mig vilket av de två det var som gällde.


Någon annan som har hunnit dricka den och kan ge ett utlåtande? Jag är inte särskilt duktig när det gäller bismaker eller att plocka ut sådant som inte ska vara där, men just det smöriga, halvsöta och örtigt grönsaksaktiga kändes lite fel.


EDIT: När jag nu senare dagen efter dricker ett glas till av den så känner jag inte alls samma smöriga karaktär utan nu är det smak och doft av mild IPA/bra APA med marsipan, humlebeska och lite nöt. Så all good! 

2 comments:

  1. Drack nyss en Mayhem och i min mun är det en IPA. Inget smör utan en hel del kådig humle.

    //Pilsnerrogge

    ReplyDelete
  2. Testade den nu igen och smak och doften är som den ska vara. Undrar vad jag kan ha ätit för fel igår, eller om det var något jag drack innan. Skönt att det löste sig nu!

    ReplyDelete