Thursday, March 24, 2011

Carpe diem! Port Brewing Hot Rock Lager och Port Brewing Midnight Session Lager

Så, äntligen torsdag. Äntligen en ny dag med nya friska tag. Efter mitt lilla besök i Uppsala och på O'Connors där jag tog ett snack med ägaren (?) Gabbe så fick jag upp ögonen för en detalj som må verka simpel men som kan förändra ett helt ställe. Det gäller vad som säljs i förhållande till vad som sparas. Bredd är något som alla inte kan ha, men att ha både djup och bredd är svårt. Det kostar lagerplats, lagervärde och så blir viss öl sämre när den får stå och relaxa på en hylla ett tag. Men då vi gick runt och kikade i de olika ölförråden han hade så var det oerhörda mängder öl som ändå stod det. Öl som kommit, öl som försvunnit - men öl som han sparat och som därmed kunde ge stället mer bredd. Imponerande och en värdefull läxa. Har man plats, spar det som kan sparas - bara lite, så kommer det göra att bredd och djup växelvis finns hela tiden. Ny dag nu. Solen skiner och det känns äntligen som att vi går mot ljusare tider, både vad gäller ölkultur och vädermässigt. Bra!


Men nog om det nu. Häromdagen utlovade jag mer Port Brewing och det börjar bli dags för det nu! Den första ölen, Port Brewing Hot Rock Lager är en samarbetsöl med Tomme Arthur och Tonya Cornett från Bend Brewing. Det ska vara en dunkel eller 'stein beer' trots att många som har druckit den verkar tycka att det är mer likt andra öltyper än just dunkel. Men vad gör det, kul sa jag och plockade på mig en flaska då jag fann den i Rom. Dagens andra öl köptes samtidigt och är samma bryggeris Midnight Session Lager (Moon Lit Session). Öltypen är schwarzbier och även här ska intrycket vara att det är en mildare sådan på 5%. Denna mörka lager ska avnjutas just vid en trevlig midnattsrunda ut i naturen där allt bara är stilla och bra.Vi drack den lite innan midnatt, inomhus men likväl med målet att njuta av den. Så två andra öl från Port Brewing och nu börjar det ta slut med öl från dem som jag jagar och vill prova, tur då att nästan allting de släpper ifrån sig, och från Lost Abbey med för den delen - är grymt bra. Dessutom gillar jag upplägget med den belgiska sidan där ölen kanske inte alltid är fantastisk, men ofta är det för att öltypen i sig är ovanlig för en och i sin tur inte så spännande. Men jag uppskattar att de försöker och oftast gör det bra medan Port Brewing gör rejäla och bra, rätt typiska västkustöl. Rock on liksom.


Port Brewing Hot Rock Lager

Utseende:
Varm grumlig brun vätska med ljusbrunt skum.
Doft: Kryddigt? Kola och karamell med lite kanel, citrus och citrusgräs. Känns vare sig helt dunkel eller lager. Lite root beer med mer kryddor, lite belgo med jäst och apelsin.
Smak: Lättare munkänsla med okey kolsyra. Halvtunn med smak av kola, kanel och slag av lite julkryddor. Blandning av typer – lite belgo med kola, jäst och apelsin samt lite kryddor, samtidigt som jag känner något åt kanelhållet.

Betyg? – Ok+. Spretig och lite skum ospecificerad smak som drar åt belgohållet utan att helt övertyga. Inte dålig dock utan bara väldigt spretig.





Port Brewing Midnight Session Lager

Utseende: Mörkbrun vätska med litet tunt skum.
Doft: Välrostad doft med rökt salami, inte salt och inte kryddigt utan bara något rökig. Kaffe och salami. Något lite dold sötma. Enkel och väldoftande.
Smak: Lättare munkänsla med okey kolsyra. Lättdrucken och rätt tunn med mineralig smak av kallt mörkt kaffe och ”rökt”. Det är läskande och lagom smakkomplext och i bra harmoni och balans. Just att den är så läskande och med bara 5% gör den verkligen lätt och trevlig att ta till sig.

Betyg? – Bättre. Nog en av de bästa schwarz’en jag har druckit och just för att den är så mild och lätt på bara 5%. Bra balans och väldigt lättdrucken. Smakrik – bra.

No comments:

Post a Comment