Thursday, March 17, 2011

Kvällsnotis: Ett stycke romantik - 3 Fonteinen Doesjel 2006

Idag är det St. Patricks Day, så skål alla som firar - jag skulle gjort det, men det blev att göra viktigare saker. Men en bra köttbit och en Three Floyds Admiral Lord Nelson och nu en Mikkeller Spontanframboise till efterätt gör ändå att jag inte lider någon nöd.. Så för att vara snäll och även fira något Europeiskt om vi vill långdra det så bjuder jag på en kvällsnotis..

Ibland hittar man saker man blir lite kär i - oftast någon av motsatt kön, ibland samma, ens barn, en bil, en ko eller en öl - eller kanske ölsort. Nu skippar vi de andra sakerna och håller oss till öl.
   För en handfull veckor sen var jag förbi Bishops Arms på Folkungagatan och blev ombedd att ta in en kul flaska. Då en i sällskapet gillar bra viner och jag själv hade druckit det mesta på storflaskor så blev det att ta in något från det som börjar bli ett favoritbryggeri - 3 Fonteinen och deras Doesjel från 2006. Denna geuze görs genom en blen på 1,2 och 3-åriga lambic som får jäsa och lagras på ekfat. Men man tar också kål på den unga jästen ("ingedoesjeld", thus namnet vilket kan översättas till typ "sovare/slumrare") vilket gör att den inte för jäsa ut om jag har förstått det hela rätt. Istället får den mer smak av lambicerna i sig. med 40% vetemalt och fjolårets humle så är det här en rätt komplex öl - som nu också då är 4-5 år gammal. 


3 Fonteinen Doesjel 2006

Utseende: Ljus klargyllene orangefärgad vätska.
Doft: Perfekt balanserad doft med citrus, filt och gräsig humle.
Smak: Underbar och snällt komplex. Syrlig men med torrt slut som går in på kraftig smak av citrus, gammal humle och bitterhet. Mildare än jag trodde men även så mycket bättre än vad jag trott. Alla de förväntade smakerna av geuze med viss syra, äpplen och gympasal, men med netonad fin finish med mycket äpple, citrus och humle. Tyvärr var mina anteckningar lite bristfälliga då jag hade fullt upp med att dricka den för precis som med Vintage Geuzen (den vanliga, även den från 2006) så har de blivit så milda men karaktärsfulla med åren vill jag påstå utan att veta fullt ut hur de 'ska' vara.

Betyg? – Bättre+. Underbar, finit.

No comments:

Post a Comment