Tuesday, April 5, 2011

Årets underligaste funk? Cigar City Sea Bass

 Häromdagen drog jag igenom Cigar Citys Humidor Series IPA och nu är det så dags för samma bryggeris " pugilistic dark-bodied farmhouse-style ale" med namned Sea Bass. Ölen är relativt ny och det var bara ett fåtal svenska krogar som fick tag på några genom Brill då samma ölimportörer var snälla nog att skämma bort oss med lite Cigar City. Om ölen då? Ja, på bryggeriets hemsida står ingenting att finna om den men efter lite detektivarbete så kan jag säga att den som sagt är en av deras absolut "nyaste" brygder. Man använder en jäststam från St. Somewhere Brewing (som också ligger i Florida). Läste att Geiger Powell som gör de snygga etiketterna till flaskorna förklarade att ölen är döpt efter någon Sebastien från bryggeriet varpå bakgrunden till etiketten faktiskt är Belgiens flagga om man 'drar ut den'. Ölen är också ansedd att vara ungefär lika konstig som denne belgare. Så vi får väl se. Clink and drink!


Cigar City Sea Bass

Utseende: Klarbrun vätska med cremefärgat skum med små porösa bubblor. 
Doft: Mousserande röda bär, brett och god citrus, sur filt och gympasal. Lite kryddig aura med den där humidorkänslan som finns i deras ’riktiga’ humidoröl. Har de lagrat denna mån tro? Doftar inte extraordinärt men har något speciellt. Vinägeraromen drar på mot slutet då man vant sig vid de andra intrycken, inte mild vinäger men likväl vinäger och bär.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Mousserande och lite lite porös känsla. Mousserande röda bär, funk och en viss träsmak som jag känner igen från bryggeriets andra öl. Vinägersmaken känns ’vintage’ och nedtonad som om den har fått bra intryck från trä. Kryddigt trä som ändå murknat lite. Det är gott och jag gillar att den är lite sprudlande och mousserande. Det är inte alltför surt utan drar mer åt Rodenbach och liknande öl än åt mer sura, syrliga öl. Det gör också att det kommer fram lite chokladsmak som slås mot vinägern och trät. Slutar lite torrt men det finns även lite humlebitter grässmak där.

Betyg? – Bättre-. En älska eller hata öl där man antingen kan finna konstiga smaker eller så uppskattar man de lite varierade och ovanliga aromerna som finns. Ingen lätt öl och visst, alla har olika smak men så finns det också smakintryck som enbart kan förklaras med erfarenhet och många som har sågat denna verkar ha gjort det utifrån andra referensramar. Lite kryddigare än lika underbart elegant som Rodenbach Vintage men den är egen.

1 comment:

  1. Jag tycker det låter riktigt gott. Brukar gilla deras speciella och säregna öl. Har en flaska hemma som snart ska provas. Om du får chansen någon gång kan jag rekommendera Vuja De. Också väldigt speciell öl. Sågad av de flesta på bloggträffen i uppsala senast, medans jag älskade den när jag provade den på bryggeriet och tryckte i mig flera glas.

    ReplyDelete