Saturday, April 2, 2011

Öl # 1000 Cantillon Grand Cru Bruocsella Lambic Bio 2006

 Under mina dagar i Uppsala så hade jag tillfället att dricka min 1000'e öl. Efter lite räknemissar etc på grund utav mitt kalkylblad och index över dem alla (finns till höger här) så blev det än annan än anad till slut. Först var det någon av nationen GH's 'egna öl' (Slottskällans fast med andra namn) som blev det, men med dem liksom dagarna innan då jag också märkt att jag räknat fel så blev det ingen av dem. Men ölen, den dracks i Uppsala likväl. Jag vet inte om det är smygalkoholism eller bara ett pedantiskt och galet intresse som gjort att mottot om nästa öls inverkan på de andra gör att jag bara sen bloggen fyllde ett nästan har druckit över 700 öl. På mindre än ett år. Galet. Förlåt till de som drabbats.

Ölen som det till slut blev vart lite av en slump, men intogs på O'Connors i Uppsala och valdes efter en liten promenad runt i ölförråden. Cantillon Grand Cru Bruocsella Lambic Bio 2006. Lambicen är inte blendad utan är en och samma batch som legat i hela tre år på ekfat tills den till slut (2009 i detta fallet) har butteljerats. Cantillon gör fantastiska öl och det är sällan man kommer över de kanske något mindre vanliga flaskorna. Eller är detta något som finns på fler ställen för en mindre slant? Oavsett så var det en bra upplevelse!


Cantillon Grand Cru Bruocsella Lambic Bio 2006

Utseende: Matt gyllenorange vätska.
Doft: Underbar blandning av disktrasa och citrus. Väldigt tydlig doft av sur syrlighet och unkna citronskal och trasor.
Smak: Lätt munkänsla med okey kolsyra. Sura unkna trasor och mild lagom sur fruktighet. Galet trevlig att dricka med sin milda men ändå väldigt smakrika karaktär. Slutar med mer torr trasa och citrus.

Betyg? - Bäst. Mild men komplex och finstämd. Disktrasa och citrus, torrt damm och mer trasa. Men så lätt, så milt, så gott.Värdigt och trevligt och något jag vill dricka igen. Bra bild också, mobiltelefonkameraflash für alle..?

No comments:

Post a Comment