Monday, April 18, 2011
Systembolaget är kanske på rätt väg? och North Peak Archangel Summer Wheat
Gårdagens tankar kring Systembolagets utveckling och framför allt Marc Schutermans (Brill) kommentar om att leverantörerna faktiskt kan providera bolaget med större mängder än vad de gör fick mig att tänka än längre. Självklart kanske det inte går att släppa 60 Bat out of Hell i alla 30 stora butikerna utan med den får det bli ett exklusivt litet släpp, medan vad vi har sett ske är ändå hur fler och fler bra öl letar sig till åtminstone T5-modulerna (om jag nu har förstått hela modulsystemet rätt). Men frågan är om fler öl till fler butiker är rätt väg ändå? Som boende i Stockholm och relativt nära en av dessa "30 utvalda butiker" så vet jag att ett tjof öl fortfarande står kvar där i hyllorna - även av sådant som De Molen, Beer Here och Epic. Dilemmat är väl att göra avvägningen vart bör dessa öl skickas och hur mycket. Är det rimligt att en öl får stå på hyllorna i Stockholm i ett par månader medan t.ex. Darren uppe i Umeå gott får gå och beställa sig en flaska och hoppas att den inte tar slut så att han kan beställa fler dagen efter. Men där är väl lite av svaret också, att en fördel med de "nya" släppen ändå är att det går att beställa hem den sedan så fort släppet väl har varit. Om jag så känner för det kan jag gå in på Happarandas systembolag och beställa en flaska från Lund (vilket ändå lär gå från depån). Så kanske ska man låta depån sitta på större mängder öl i så fall? Är det i så fall rätt väg att gå, det tror jag inte heller. Eller att man ska göra som med Ingrid, Utopias eller styckplocken från Brill eller Great Brands - lägga privatimport vilket skulle förutsätta ett väl fungerande samarbete med leverantörerna och Systembolaget. Men det låter lite lockande, att alla leverantörer får ha med sin lista likt på systembolagets beställningssortiment där man kan plocka in öl i sin korg och sedan klicka på skicka. Visst finns det massvis av logistiska och praktiska problem men det vore intressant - om det inte vore för att jag inte tror att detta skulle gynna konsumenten. Åtminstone inte den konsumenten som ännu inte har gått från kissöl, till cheap thrills, till dålig lager, till Sierra Nevada Pale Ale, vågat prova en DIPA, halsar Mikkeller 1000 IBU med glädje och som nu två gånger i månaden står och köar utanför systembolaget? För det är ju denna målgrupp som det hela hänger på. Vill man öka intresset där, hur ska man göra det, vem ska göra det, vad ska man erbjuda, hur mycket, vem ska erbjuda det etc etc etc etc.
Så min summeringen är även idag är lite delad. För visst vill man öka ett gryende intresse som man antar även kan mättas. Samtidigt är det väl som med öl i allmänhet - man ska aldrig pracka på någon något som "ska" vara gott utan alla måste få göra det själva. Så då är bredd och djup, lite som idag kanske en bra mellanväg, för hur många dricker gärna god öl, av dessa hur många följer vad som släpps och anser sig vara intresserade, av dessa hur många skulle vilja köpa en Sweet Horizon, av dessa hur många skulle köa för att köpa Utopian. Hoppas ni ser poängen. Så kanske är inte problemet så akut utan det är lite tid kvar och jag tror nog systembolaget för rätt bra statistik över vilken öl som säljs var. Och det går ju som sagt frammåt. Så vi får väl avvakta och se helt enkelt, tills dess får väl den svenska öl-communityn ta hand om varandra. Skicka runt lite öl själva åt någon som inte fått tag på det den önskade eller liknande. Det låter ju både vänligt och stärkande.
Stärkande är också dagens öl - North Peak Archangel Summer Wheat Ale. En "fruktöl" då den faktiskt har körsbär i sig samtidigt som jag nog inte skulle vilja dra det fullt så långt. på 5% är den rätt lagom och en sommar-veteöl med körsbär låter som något som skulle kunna vara väldigt bra. Dessutom är det trevligt att få prova något från detta Michiganbaserade bryggeri som jag aldrig har testat någonting från tidigare.
North Peak Archangel Summer Wheat Ale
Utseende: Något grumlig mörkare bärnstensfärgad vätska med fluffigt poröst litet skum.
Doft: Wow! Funky. Veteöl? Icke, här är det farmhouse ale med extra kick av körsbär. Som en vetekraftigare geuze eller kriek, eller bara en typisk men riktigt läskande amerikansk farmhouse ale! Körsbärsjuice’en höjer verkligen det hela.
Smak: Lätt munkänsla med okey kolsyra. Juicefruktighet från körsbären i en läskande farmhouse mix. Lagom sur syrlighet, funk, gamla trasor och allt sånt med mer citrus mot slutet. Helt oväntat men väldigt välkommen överraskning!
Betyg? – Bra+. Överraskande och väldigt lättdrucken och god och fruktig farmhouse ale. Ingen veteöl här inte vill jag påstå.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment