Thursday, August 11, 2011

Att hårdrock och öl blev så bra? Three Floyds The Creeper


Så många saker undrar man om de går ihop: neongrönt och gul på kläder, framgång i väst och enorm svält i Afrika (stöd Pelle Stridh/Allt om Öl's upprop), och så till sist det lite banalare - hårdrock och finöl? Nu har vi ju In Flames och FreQuency här i Sverige men i övrigt är det mest pisslager och diverse smuggelöl som jag förknippar med hårdrock. Jag har aldrig lyssnat på Pelican, men nu när jag gör det inför det här inlägget så inser jag hur grymma de är, lite som Khoma, Aoria och Anathema. Melodiskt och mörkt men ändå förbaskat bra.

Three Floyds, de galna gossarna från Indiana gillar inte bara att göra lurig öl med skottar utan verkar även dem gilla Pelican, så mycket så att man har gjort en öl, en dubbelbock, till Pelicans 10-årsjubileumskonsert och släpp av deras skivbox.

Three Floyds själva tycker inte att det finns ord som beskriver den här ölen, så då får jag väl ta på mig ansvaret att försöka göra det här. Så dra igång videon under och låt ögonen och sinnena fröjdas över en riktigt hårt bra öl.

 



Three Floyds The Creeper


Utseende: Mörk, tjock och brunsvart vätska med något nougatchokladfärgat skum med minimala till små bubblor. Känns kompakt, mörkt, hårt, men ändå smakrikt. Ja, det ser nästan lite smakrikt ut. 

Doft: Här är det en riktigt stor doftvariation. Kallt starkt kaffe, choklad och bär (typ blå- och svartvinbär). Det är rökigt och de måste nog ha slängt i rökmalt då det är torvigt, bränt och sött rökigt. Alkoholen som finns nedtryckt i ölen känns utan att det för den delen käns spritigt eller ens som något att fästa sin tanke vid. Jag tycker mig också finnas saltlakrits och lite kola. 

Smak: Medelstor umnkänsla med bra kolsyra. Även smaken pendlar mellan lite bränt rökmalt, mild alkohol och bär- och kolasmak. Metallisk torv som "sötas" och mjukas upp av bär och kolasmakerna. Smaken är dubbelbock, men det är rökt,det är stout, det är så väldigt mycet i en och samma öl. 



Betyg? – Bättre +, jag gillar det här, som fan. Bär, kola och metallisk torv. Rökigt, alkohol, mörkt kaffe och saltlakrits. Mixa det, mjuka upp det och gör det in i hel..e lättdrucket och du har en garanterad bakfylla. Det är lit oortoxdoxt men det är just det som gör att man lär minnas den här ölen, den har något visst med sig och det är just det där vissa som är så Three Floyds och så bra.

3 comments:

  1. ja, sen har du ju den här rackaren med Svenskkoppling :D http://www.ratebeer.com/beer/three-floyds-amon-amarth-045045-ragnarok/142709/

    Jonas Danielsson

    ReplyDelete
  2. Tänkte åka till Three Floyds i höst, men blev Colorado och NY istället. Synd då jag verkligen vill prova Amon Amarth, vilken inte lär dyka upp i Sverige :(

    ReplyDelete
  3. Jag tyckte att Amon Amarth var väldigt bra, däremot tyckte jag inte om The Creeper, kan varit det sämsta jag druckit ifrån bryggeriet. Smaken är ju delad och bocköl hamnar långt ner på min lista.

    ReplyDelete