Wednesday, August 10, 2011

Ett besök i New Orleans på Akkurat




Förra veckan startade stoxckholmskrogen Akkurat sin New Orleansfestival (vilket pågår till och med den 14'e augusti) vilket innebär att den vanliga menyn kompletterats med en kreol- och cajuninspirerad meny samt att man har en hel armada av lokal öl från New Orleansbryggerierna New Orleans Lager & Ale (NOLA) och Abita samt så erbjuder man en hel radda exklusiva öl från Bells!


Igår hade de även sin Mardi Gras-fest som jag dock inte närvarade på men som på pappret lät riktigt trevlig. Det var pärlor, liveband och tävling för bästa utklädnad, allt som måste vara med för att ge en dos av New Orleans, i Stockholm.

Dock var jag där i måndags för en bit mat och lite öl. Jag och min sämre öl-drickarhalva beställde in ett kilo av de heta kräftorna som serveras med majs medan ytterligare några i det växande sällskapet tog in cajunburgaren. Kräftorna hade bra sting och var riktigt goda även fast man hade behövt lite mer tillbehör och ha tagit ett kilo själv. Burgaren var tydligen välkryddad och spicy precis som utlovat. Så det verkar inte ha gått någon nöd på dem som vill äta kryddat och gott under dagarna.

Ölen då? Hela 8 olika fatöl från NOLA och Abita var påkopplade och jag hann med ett par av dem.Något kortfattade men likväl små notes från och om ölen som dracks. Det är stabila bra och framförallt "festvänliga" öl, inga humlebomber eller svåra öl som tilltalar en smalare massa utan drickbarhet och "skön stil" verkar vara mer talande för dem. Så om ni inte haft vägarna förbi Akkurat än, dra förbi och prova deras goda mat (musslorna i "andra fall"..mmmm) och de här ölen som vi inte lär se i Sverige igen.

Abita Joackamoo IPA
En klassisk Mardi Gras-öl med sin indianreferens (man letar "indianer" på Mardi Gras) om de indianer som dansar och sjunger på gatorna. har en egen sång man sjunger till trumslagen “Iko! Iko! Jockamo fe na ne”

Utseende: kopparljus, litt lätt nougatskum
Doft: lite Sötma, torrt kryddeldig ek.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Skönt fräsch stil med smak som påminner om nöt, kanske till och med trä, men även av humleolja av det lite metalliskt bittra stuket. Nästan som om den har blivit milt trälagrad vilket ger den en karaktäristisk stil. maskros och andra lite milt kryddiga blommor. Mild men passande beska och en något maltigare stil än förväntat, men det smälter ihop bra.

Betyg? - Bra+. Stor drickbarhet här, det är blommigt kryddigt och lite eldigt trä. en utmärkt mat-IPA kan jag tro.


NOLA Hopitoulas

En mildare west coast-IPA med sex sorters malt och sex sorters humle.

Utseende: varmare lätt disig koppar, kompakt minim bubb skum.

Doft: Syrlig, besk och lätt sör fruckkombo. Doftar som man vill att fruktig IPA ska göra. Mycket fruktkarameller!
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Massa frukter i en besk fruktcocktail som leder över in på syrlig och besk IPA-mix. Apelsin och citrusfrukter med väldigt mycket "humlebarr" och fruitysmak (den sötare grape'en).. Lite gummi mot slutet, men oerhört mycket frukt och en skön mild beska som passar in.



Betyg? - Bra+. Fruktig, syrlig IPA fruktkaramell! Riktigt trevlig och lättdrucken även denna.


Abita Turbodog

En mörk brittiskinfluerad brown ale, så mörk den kan bli, med Williamettehumle och brittisk choklad, pale, och chrystalmalt.

Utseende: mörkbrun svart vätska me något ljusbrunt skum.

Doft: Lite syrligare mörk doft, typisk stoutliknade,
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Mörk lager som påminner väldigt om en stout eller porter. 



Betyg? - Bra. Rätt enkel men väldigt smakrik och drickbar med en lagom procenthalt på 5,6%.

NOLA Hurricane-Saison
 Bryggeriets vårspecialare som även innehåller omältad vete, som humle används Europeisk humle som i mitt tycke ofta ger rätt karismatisk smak och doft (Sterling, Kent Goldings, och Styrian Goldings).

Utseende: något mörkare apelsin och bärnstensmörk färg, inget skum
Doft: Doftar citron och som om man blandat en saison och en geuze. Gammal filt, blommor, mögliga strumpor och syrlig frukt.
Smak: Lätt till medelstor munkänsla med okey kolsyra. Riktigt överraskande och god smak som påminner om en mild geuzue men utan att vara lika sur. Jag gillar de här amerikanska hybriderna som dyker upp ibland och som smakar mer vildjäst och surare än en vanligt frisk och blommig saison.

Betyg? - Bättre-. Frisk, lättdrucken och riktigt läskande. Trevlig helt enkelt.

1 comment:

  1. Jag är stor fan av abita öl, beroende nästan vilket inte är så kul då den inte finns här. Jag tillbringar varenda sommar i New Orleans som har blivit mitt andra hem och det är mycket jag saknar bittert när jag är här resten av året för att jobba ihop till nästa resa.

    Så jag blev mycket förvånad när jag nu nyss hemkommen upptäckte att det är en nola festval här - jag ska gå dit och äta snart och dricka öl..

    Vad som förvånar mig lite är att de inte tog in två av de populäraste sorterna nämligen Amber och Purple Haze. Men en annan av mina favoriter tog de in såg jag nämligen Andygator, prova den innan festen är slut!!

    Jag skrev liteom abita på min cocktail blogg för ett år sen - http://www.amountainofcrushedice.com/?p=10678

    ReplyDelete