Thursday, August 4, 2011

Internationella IPA-Dagen firas med Grassroots/Cigar City Neither!


Grattis kära läsare och vänner på International IPA-Day. Dagen som skapades dels för att uppmärksamma craft beer men också för att få ens vänner att börja intressera sig för bra (även fast allt är relativt och personligt) öl.Vill ni läsa mer om den här dagen och lite om hur den kom till, så läs gärna den här tråden.

Tyvärr är jag fast på jobbet större delen av dagen, men inte hindrar det mig från att ikväll öppna upp ett par flaskor (och burkar) med goda IPA. Och det är just på tal om goda IPA som jag skriver om vad jag anser är en ypperligt bra IPA. Danska Grassroots Brewing gjorde ju tillsammans med Cigar City och Farmstead Hill de ljuvliga ölen Either och Or. Men inte stannade man där utan Cigar City och Grassroots bestämde sig för att göra mer öl tillsammans och vippa var Neither och Nor födda. Neither bryggs, så jag har förstått det, i Danmark medan Nor kommer bryggas i Vermont. läs gärna mer om samarbetsölen här.

Vilken tur också att vi fått hit de här ölen och just Neither som egentligen bara ska släppas på fat (även fast jag sett lite bilder på flaskor. Det är Brill som via Drikkeriget har fått hit både Neither samt en herrans massa annat gott som både kommer på Systembolaget 1 september men också via Privatimport. Jag lyckades finna Neither på fat på Sorbon när jag ramlade in en vanlig måndag och självfallet hälldes ett glas snabbt upp och försvann fort ned, för det här är en jäkulskt bra öl!


Grassroots/Cigar City Neither (fat)

Utseende: Matt mörkgyllene vätska, minimala bubblor i det kraftigt skum med dess inbjudande
mjällt gräddiga topp.
Doft: Det här är fullproppat med humle och det osar tropisk fruktbomb. Massa ananas, passionsfrukt och persika med en speciell, söt fruktjuice'ig slutfinish på det. Verkligen variationsrik doft med mängder av nyanser och intryck. Såhär doftar en IPA som inte är för explosiv men som ändå har allt det underbara hos en fruktig humlecocktail. 
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. På något sätt så anar jag ändå Cigar City-humidorstuket, eller så är det bara den fruktpuréeartade sötman som ligger över den här njutbara ölen. Ta fruktkräm, tropisk juice, fruktcocktail och ett par nävar humle, mixa det i ett kok och häll upp, då har du Neither. Beskan är inte för påtaglig men likväl sätter det sig runtomkring i munnen, det bidrar till en drickbarhet, eller rättare sagt hinkability som är ovanligt stor för en öl av den här typen (den är ju inte alkoholsvag heller..). Nä, det här är något som kommer hamna på många personers topplistor över trevligaste och troligen mest perfect'ade humleöl.

Betyg? - Bäst. Riktigt, riktigt, jäkla bra. Det här är allt en perfekt IPA (DIPA) ska vara; mjuk, len och söt men också sprängfylld med fruktsmaker, ha en bra balanserad beska och vara len, drickbar och inbjudande. Det är just smakerna och balansen man minns hos den här ölen och det är ofta dem som annars får stå tillbaka för beska och humlesmaker i många pang-IPAs. Båda har sitt tillfälle och sin älskvärda charm, men just nu föredrar jag nog den här över humlemördad mun. 

No comments:

Post a Comment