Tuesday, May 19, 2009

Debatten kring ful- och finöl

Jag hade redan tänkt att skriva om det här före jag läste denna artikel i Expressen men artikelns innehåll samt att det kommer ett par såna per år fick mig att börja skriva ännu snabbare.

Många av mina vänner, notoriska öldrickare som knappt druckit en drink eller något glas vin trots ett decennium ute på Stockholms krogar har mer och mer börjat övergå från "en stor stark" till vad "vi andra" anser vara öl. Det är knappt att Staropramen ute på krogen klarar sig undan att bli klassad som fulöl. De vill ha smak, en upplevelse och inte bli dyngraka på tio stora stark för att sen må skit resten av kvällen. Det konstiga är att detta inträffar nu, just denna vår och det är inte bara någon enstaka heller utan rätt många. Vad kan det bero på?

I artikeln som jag länkat till rekomenderas det vilka öl man ska ha till grillen i sommar, och i mitt första inlägg här på bloggen nämner jag att jag ändå kan uppskatta mindre speciella lagers och liknande till just grillkvällar. Men ändå förstår jag inte tidningens lista, Mariestads Porter är en av topparna på 5 poäng, 4 poäng för Spendrups Bright och 3 poäng får bland annat Hoegarden.

Även Arbogas Maj-nyheter finns med varpå jag inte förstår varför de inte rekomenderar lite roligare än öl än dessa, visst de är lättdruckna, passar till grillat och för alla osv. Men lite roligare blandning hade väl inte dödat?

Så jag ska senare idag försöka knåpa ihop en egen topp-lista med existerande och kommande (1-juni, ej 15'e-släppet) öl för en lugn grillkväll med vännerna.


We'll get to the Arctic first, lads! No sacrifice, no victory!

No comments:

Post a Comment