Saturday, May 16, 2009

Öl och smak denna vecka

Fan, det var lite svårt att formulera vettiga inlägg. vad ska man säga, var ska man börja.
gör en kort presentation av vad jag faktiskt kommer skriva om först.

Kommer inte ge djupa öl-analyser av öl jag åkt till Danmark för att köpa, såna finns det redan dussintals. jag vill ha mer lättillgängligt och enkelt. Jag dricker min öl som jag finner god och ger sedan en vettig och mänsklig presentation av den. simpelt.


Samuel Adams chocolate bock och imperial pilsner är mina två favoritöl så nu vet ni det om ni vill skämma bort mig. Jag har svårt för alltför påträngande veteöl men gillar Hoegarden och får skit för att jag ser fram emot Hoegarden Rose's intåg på bolaget i Juni.


nu till denna veckas öl-nytt.

Drack till slut Schneider Hopfen Weisse häromdagen och tyckte enligt mitt inlägg på Flashback såhär om den.

"
stort skum med kraftigt smak, gräsig första smak i första klunken.
påminner om en starkare Hoegarden är min första tanke, typ Hoegarden Grande Cru, fast mer komplex. lång smak, kraftig alkoholstyrka.

Inte så kanongod som jag trodde efter att ha läst lite recensioner men tror det är en öl som bör avnjutas i solen tillsammans med en grillad köttbit, eller för den delen grillad örtkryddad kyckling."


Men då jag drack den för en andra gång dagen efter så kom komplexiteten tillbaka. Det var som en blandning av en humlig IPA och en torr veteöl men blandat i en och samma alkoholstarka vätska. Inget man kanske hinkar i sig tillsammans med en kompis på en fredagkväll innan man går ut, men fasiken en intressant öl.

Får 6 kastanjer av 7 (6/7)

Drack även mina båda oppigårdar jag hade hemma.

Single Hop'en tyckte jag inte alls om, smakade för lite och för klen beska. kanske borde druckit den tidigare än igår, men tyckte de borde kunnat göra mer av den. Var inte riktigt något hos den som jag fastnade för.
Får därför 3 kastanjer av 7 (3/7)

Spring Ale'en däremot som jag också sitter med just nu var väldigt frisk, typisk alesmak men utan att bli för mycket av något. En riktigt god smak också, alltså munsmaken och inte vissa smaktoner. En perfekt öl att ha på en picnic eller på båtturen om man vill ha något annat än blasklager.
Blir ett bra betyg, 5 kastanjer av 7 (5/7)


Tidigare i veckan haar jag även druckit ett antal Shipyard Summer Ale. Med Amerikansk öl som favorit så är jag kanske inte helt neutral i bedömningen men köpte iaf på mig ett dussin på bolaget för att hamstra på. De smakar helt okey och för 15.90 pix får man inte förvänta sig för mycket heller. Sommar-öl för mig är lättdrucket, smakrikt men inte smakstarkt och ska vara lätt för många att dricka. På så sätt har man alltså lyckats, men inte en öl som ölkännare eller ölfantaster kanske föredrar.
Liksom Oppigårds spring ale är det en öl för de som annars dricker lager och som vill testa något annat att prova på
Dock bara 4,5 kastanjer av 7 (4,5/7)

1 comment:

  1. Oppigårds Spring Ale är riktigt kompetent. Jag hade turen att smaka den första gången när jag satt på uteplatsen i vårens första sol. Helt underbart förförisk öl!

    Lycka till med skrivandet!

    Daniel

    ReplyDelete