Friday, May 29, 2009

Ett par jänkare mindre och ett råd på vägen

En vän, lite xbox och en påse godis.. ooh, och glömde - två stycken oprovade öl, var vad gårdagen avslutades med.

Blev att prova två av de jänkare jag hade stående hemma, dels Rogues Barley Wine samt Shipyards Imperial Porter.

Rogue har jag alltid gillat och deras chokladöl är en favorit samt deras goda IPA, tyvärr gillade jag inte deras Bitter så var därför intressant att se vad jag skulle tycka om deras Barley Wine, en sort jag tidigare inte provat.

Direkt i glaset slogs vi av hur man såg att det var just en sorts "öl-vin" det var vi skulle dricka då det snarare såg ut som lite mörkgrumlig svartvinbärssaft än öl. Detsamma gällde doften som påminde mer om plommonjuice än öl. Smaken däremot var helt okey, återigen kommer plommontanken tillbaka och tillsammans med en chokladbit från påsen smakade det gott, men tillsammans med ett vingummi smakade det acetonblandad hembränt.
kanske borde jag testat en annan Barley Wine innan för att ha klart för mig vad det var jag skulle vara beredd för då jag nu blev lite besviken. Smaken var dock relativt konstant under hela flaskans gång och de 10% alkohol kom aldrig riktigt att störa.
Tyvärr var den ingen hit, men var rolig att ha provat och nu är jag förberedd för nästa omgång.
3.5 kastanjer av 7 (3.5/7)


Nästa öl på tur var Shipyards Imperial Porter och efter deras summer ale's tama smak hoppades jag på något som skulle få mig att kunna tänka på den fantastiska upplevelse som Smörpundets Porter bjöd på tidigare. En inte helt jättemörk vätska men med en helt ok doft rann ner i glaset och den första smaken bjöd på en välbalanserad rökighet som aldrig blev för påträngande. Jag är ingen fan av många rökporters så balansen här var välkommen, däremot känns det som att just den balansen tog udden på ölen som aldrig "blommade ut" i smaker eller intryck. Det var en okey porter men utan riktigt sting. Fan, Shipyard gör mig lite besviken igen helt enkelt. Så jämfört med andra porters så finns det ingen anledning att pynta runt 50 pix för just denna.
3.5 kastanjer av 7 även till denna (3.5/7)


Druckit lite Samuel Adams Honey Porter på sistone då jag ville ge den en till chans efter att tidigare ha sågat honungssmaken som jag tyckte var annonym och trist.
Nu när jag provade den häromdagen (och igår igen och köpte fler idag) så slår det mig hur lik SA's Black Lager jag tycker den är men där den goda honungssmaken som faktiskt finns där ger både en god smakupplevelse i munnen, i nästan och även en fin eftersmak. Varför jag inte tror att jag gillat den tidigare beror på är att man efter kanske 2 stycken och med en annan sorts öl före eller emellan tappar lite av känslan för honungssmaken, i alla fall tycker jag att den faller bort ju fler man druckit (och nej, inte bara för att man blir mer drucken).
så den får fasiken 5.5 kastanjer av 7 (5.5/7) länge leve ännu en fin SA att dricka i sommarsolen.


... och just det, rådet på vägen? Tjejer är skit, men öl är alltid att lita på!
och nej, jag 'e int' bitter

1 comment:

  1. Det här verkar kunna bi en riktigt kul ölblogg! Ser fram emot mer.

    ReplyDelete