Wednesday, May 25, 2011

Ett besök på Mikkeller Bar.. är som, som, himlen?


Ja riktigt så långt kanske man inte vill gå. Men för de öltörstande nördarna, bloggarna, fansen, öldrickarna och ja - för alla, så är det något visst med den modesta lokalen. När jag var nere i förra veckan så tog det två varv runt kvarteret innan vi av en slump såg den nedsänkta baren (ligger en våning ned från gatan).

Väl därinne var det helt annorlunda mot vad jag någonsin hade föreställt mig en bar. Lådor uppsatta på väggarna och en handfull enkla bord och stolar utplacerade runt i två rum (fanns ett tredje bakom tror jag, eller kanske vara toaletterna?) med en bar som inte alls var som tänkt. Jag hade föreställt mig en lång bar med en uppsjö av kranar och krimskrams. Folk skulle vara som vilda och de två-tre stycken som jobbade i baren skulle springa runt och servera grym öl för fulla muggar. Visserligen var vi där en tisdag men ändå. Baren var inplacerad i ett hörn med öltavlan bakom med en fantastiskt snygg, nästan sexig, krananordning. 20 öl som alltid var påkopplade och även fast det nu är öl påkopplade som får det att skära i mig att jag inte är där nere och smakar, så var det ändå en rätt bra uppställning där då också.

Vi stod och snackade ett tag med den trevliga bartendern och även fast det blandades svenska, danska och engelska så gick det nog rätt bra att kommunicera. Vi lyckades bli inbjudna till "lagret" och ja, ett litet jäkla rum fyllt av njutning. Sett till öllistan - en hel lunta med öl och bryggerier med priser som var lägre än jag hade anat (typ alla öl för runt 70-120danska), så var rummet ändå rätt städat.

Då det var en rätt lugn kväll så kunde vi koncentrera oss på att prova igenom lite av deras öl, eller vi och vi. Min reskamrat hade blivit förkyld natten innan och kände bara beska så det blev jag som nöjt fick sitta där och försöka låta bli och säga hur goda öl jag drack.

Ölen som dracks har jag redan postat lite kort. Men här kommer en något längre utläggning om vad jag drack under kvällen - exklusive den finfina Three Floyds Alpha King som var sketagod bara i sig själv men som tillsammans med en 12 månader lagrad Emmentaler blev en kulinarisk orgasm


Mikkeller Black ’10 (Troligen ett fat från 2010)
Vinös doft med bär och massiv kraft av mörk bränd malt, utvecklad och enormt aromatisk.
Smaken är lika rejäl den, Mycket bränd och rejäl som fan. Trälagrad karaktär utan att ha lagrats. Söt lakrits och mycket mörkt bränd sirap. Betyg? – Bäst. Riktigt rejäl och god!

Boon Boon to be Wild
Doftar finfin gueuze med mycket citrus, torr humle och gräs. Underbar doft! Smaken är syrlig och allt som en bra gueuze ska ha. Fruktig och syrligt bitter. Betyg? – Bättre-. Doftar underbart även om smaken har mer bitter syrlighet mer än lika fina smaker.

Nogne O Inferial Stout
Hahah. Kaffe och en skvätt choklad. Platt och mild och påminner om ”kaffevatten”, alltså utblandat kaffe. Ändå så förstår jag poängen på samma sätt som med t.ex. Nanny State. Betyg? – OK+.

Mikkeller Exotic Punsch
Mango och passionsfruksboostad IPA med tydlig fruktiget med mjuk god beska och parfymerad smak. Mangon känns lite mildare i smaken och kunde nog varit kraftigare. Betyg? – Bra+

Evil Twin Before, During and After Christmas
Väldigt besk och bitter smak med mycket av allt. Träbitter och humlekottig med stor närvaro av grape och citrus. Tyvärr hade munnen mattats nu så lär bli att prova igen, för denna vet jag förtjänar ett bättre omdöme och betyg. En öl jag lär älska. Betyg? – Bra+.

Stillwater A Saison Darkly
Mörk saison som inte känns så typiskt saison-aktig utan har en rätt speciell doft och smak som drar mer åt mörk belgisk öl. Påminner på så sätt om hans Existent, eller om det var Autumnal (?). Köpte den även på flaska så ska bli kul att prova den igen. Betyg? – Bra+.

Mikkeller Frelser
Rejäl trippelbock som drar mycket åt en barley wine med något återhållsam beska. Rejäl, smakrik och väldigt god. Betyg? – Bättre.

Dieu du Ciel Aphrodisiaque
Lite snällare sälta än på flaska. Choklad och fylligt sött kaffe och lite mörk bränd malt i eftersmaken. Betyg? – Bättre.


Nä, Mikkeller Bar är inte egentligen så mycket bättre i sig än andra barer runtom i världen. Men de vinner på den Nordiska minimalismen, att man kan prova ölen i antingen små eller stora glas (20 eller 40cl) varpå det inte blir så dyrt att prova sig igenom vad de har. Sedan är öllistan lång och även priserna i den är nästan elakt bra. Jämfört med Ölbutikken, Fish n Beer eller liknande så är de inte många danska kronor högre. Så jag tror många av koncepten från baren, att prova på stort eller litet glas, att ha det simpelt men fint och annat skulle kunna fungera bra i Sverige och lär vara något vi kan komma att få se.

Nu ska jag försöka se när mer jag kan åka ned. För grattis Skåne! Sett ur ölcommunityn's ögon så har ni det bäst i Sverige! Svensk öl på ena sidan och en uppsjö annat på andra!

2 comments:

  1. Haha, jag gillar hur du beskrev baren som sexig.
    Imorgon blir det Köpenhamn för min del, ölfestivalen och ett besök på Ölbutikken. Pepp som fan!

    ReplyDelete
  2. Man blir ju lite småsugen att åka ner till Köpenhamn... hmm det är ju semester snart... :)

    ReplyDelete