Tuesday, May 10, 2011

Mer tävling och så öppnas Great Divide Grand Cru


Ja, igår startade så Manker Beer Blog-tävlingen med roliga priser i potten. Först ut var den signerade EIPA-flaskan från Manker Beer Tv-premiären. Och nu när jag märkt en glitch i tävingsfrågan så kommer även ett andrapris att lottas ut. Sorbon ute i Bromma har skänkt denna t-shirt som kommer bli "tröstpriss" till första tävlingsfrågan. För att läsa mer om tävlingen, läs här. För at slänga ett öga på Sorbon, läs här. De här tröjorna var något som personalen bar egentligen och var något som många ville ha. Så passa på, inte helt fel med en snygg t-shirt eller en signerad EIPA hemma.


Men nu fortsätter vi med öl och inför helgens trevligheter (det är ju ändå helg) så har jag redan tjyvöppnat en flaska Great Divide Grand Cru, en av de öl från senaste släppet jag var riktigt nyfiken från. Colorado-baserade bryggeriet har aldrig riktigt gett mig någonting som jag efteråt har varit missnöjd med utan jag tycker dem håller en bra klass och hela tiden har bra tjing i smakerna. Deras Grand Cru är en typisk mörk Belgisk ale med både malt och jäst från Belgien. Min erfarenhet säger mig att Grand Crus ska vara blends av olika öl eller årgångar medan det verar som om de mest döpt den till Grand Cru i det här fallet.

Great Divide Grand Cru

Utseende: Sojabrunvsvart vätska med lite beigebrunare skum med minimala bubblor och en topp av ”stekt ägg”-typ 
Doft: Varierad näsa med kola, toffee och lite vinäger som hjälper till att föda fram dofter av bär och eklagring. En stor maltkropp håller koll på de små spolingarna ger de andra dofterna. Känner även en släng vanilj men även lite russintoppar och mörkt socker. En dos krämigt smält mörkt socker.
Smak: Lätt till medelstor munkänsla med bra kolsyra. Smaken är inte så fyllig och tung som anad utan lite mildare. Smak av russin, mörkt degig sockertopp med lite lakrits mot slutet. Godis, bär och ändå lite belgiska smaker av banan, plommon, mer russin och en släng jäst i kombo med mörkt socker. Ja. Det är lika rörigt som förstå varför man vill ha rosa hår. Ändå är det lättdrucket. Men jag har små referenser till hampa någonstans. Det är gott, lättdrucket men väl rörigt.

Betyg? – Bra (+). Blir inte ett helt plus för det är fasiken lite spretigt Det finns smaker som är goda och även i goda kombinationer men det blir för mycket ibland och i slutändan så har man glömt vad man heter och inser att man har parkerat på andra sidan stan.

No comments:

Post a Comment