Sunday, June 26, 2011

Nya svenska ölaktörer del 3 - Ölbloggarna



Efter del 1 om Åre BryggCompagni och del 2 om Kapusta Brewing så kör vi vidare med del 3 i serien om "nya svenska ölaktörer". Turen har nu kommit till ölbloggarna och de personer som ibland mer engagerat än andra direkt och indirekt påverkar svensk och internationell ölkultur.

  • Dagens inlägg kan dock vara lite svamligt och det beror på att jag "friskriver" ner mina tankar och åsikter i ämnet utan större eftertanke...
Nu är jag, som svensk manlig ölbloggare, oerhört subjektiv i min bedömning och mina åsikter men samtidigt är det svårt att undgå den påverkan bloggar, skribenter och gemene öltyckare har haft. Självfallet kan det vara lite hönan och ägget, vad kom först i den nya sociala kultur där avståndet mellan bryggerier, distributörer, krogar och konsumenter aldrig har varit mindre? Samtidigt känns det irrelevant, huvudsaken är att det främjar alla. Bryggerier och bryggare får hjälp att finna nya kanaler för att deras produkter ska uppmätksammas och deras öl (ibland ogynnsamt) dissikeras för att sedan monteras ihop i olika formuleringar. Dock är denna form av nästintill gratis PR väldigt viktigt och även väldigt uppskattad, konsumenter får reda på mer om öl de kanske aldrig har hört talas om och fler får lättare reda på var, när och hur man kan få tag på en öl (eller vilken vara det nu kan gälla). Sidor såsom Fatkoll, BeerSweden (blogg och allt i ett), I Glaset med flera är på olika sätt sociala media som på något sätt kan relateras med bloggar eller liknande och som är en länk mellan de olika delarna i hela "ölprocessen". För när Darren exempelvis bidrog till skapandet av Hello, My Name is Ingrid så var det inte bara ett kul projekt utan visade också möjligheterna som finns inom ölvärlden. En öppenhet och ett intresse som troligen är något svårare att finna inom andra områden. Visst hade något liknande kunnat ske om det varit en privatperson som föreslagit ölen, men det speciella med bloggar är att det också är ett kommunikativt media, det du eller ni gör åskådliggörs för andra som i sin tur kan förmedla det vidare. För många som inte har råd med PR så handlar det om att synas, höras och att folk vet om en, en uppgift som bloggar precis som "mun-till-mun"-snack bidrar med.


Olika bloggar har dock olika syften och olika upplägg och det är också lite av charmen; det bidrar till att ge en flora av olika inriktningar - någon som bara skriver recensioner, någon som är mer konservartiv, någon är galen, någon är extra lustig etc etc. Vissa är små och andra är stora, men jag vill ändå påstå att samtliga behövs. Eller behövs och behövs, jag vill återigen påpeka att vikten av dessa kanaler inte ska förstoras, eller ska den? Underskattar jag kanske rentutav "makten" som ligger hos diverese bloggar? Samtidigt bör vikten av dessa bloggar relateras till övriga världen; när jag pratade med Morten på Amager Bryghus förstod han inte riktigt vad jag gjorde, bloggar i Danmark finns men är få och detsamma verkar gälla i övriga Norden. Vad kan detta bero på? Nu har jag aldrig varit med på någon internationell bloggkonferens men det vore intressant att veta hur åsikterna är där, vad för mål är gemensamma för bloggar i olika länder etc? Vad skriver man om, varför skriver man, hur förhåller man sig till andra och annat? Allt det där är intressant, även för de som bara vill dricka en god öl och inte bryr sig så mycket mer. För även om det är antalet sålda flaskor och feedbacken från krogar som många distributörer kanske ser på så är det en viss sorts feedback som många skrivna källor såsom bloggar ändå bidrar med. Ofta finns både en kunskap och ett intresse som tillsammans gör informationen "filtrerad" och "kunnig" och det gäller då kanske att förhålla sig både subjektivt och objektivt för att förmedla hur någonting smakar, vad den kan passa till, för vem, när, hur etc. Att bara vara objektiv fungerar inte, för även om en eurolager (don't get me started again..) kan vara "okey" så är det lättare att förmedla när den kan tänkas passa än att beskriva dess (brist på..) smaker och på något sätt betygssätta den. Här är balansgången mellan pretantiöst och subjektivitet intressant, jag tycker inte att jag (t.ex.) är pretto om jag totalsågar en sketen eurolager på burk med motiveringen att det är blask som dock passar utmärkt i duschen en tokvarm sommardag. Men, som är långt ifrån något jag skulle servera på en middag lika lite som jag skulle ta fram de där MER-stora vinförpackningarna med sugrör som finns på systembolaget.


Men varför är då bloggar en ny svensk ölaktör? Ja, av samma anledning som jag kan ha åsikter om öl precis lika berättigat som mr no name på gatan så är det bara så. Att intresse föder intresse och ökat intresse föder fördjupat intresse i många fall och åtminstone en medvetenhet i andra. För det är inte bloggarna i sig kanske som är det viktiga utan att de fungerar som en intressealstrande och kunskapsfödande sfär där folk oavsett "förkunskaper" kan lära sig något - om de vill, de kan få intresse för något - om de vill, de kan uppmuntras prova på något nytt - om de vill. Och så fortsätter det, och Sverige är speciellt - för även om vi har Systembolag och Staten där i allt vi gör så poppar det upp nya bryggerier dagligen, krogar börjar satsa på bra öl och det där svenska "post-moderna kunskaps- och intressesamhället" har nu kommit till ölkulturen. Idag kan du se events, vad krogar serverar när, du kan lära dig brygga egen öl, läsa om öl som du kanske bara kommer finna på någon resa, men likväl - du lär dig mer om det. Och det är något vi ska vara stolta över tycker jag, för det är en sak att gå ifrån semi-materiella saker till något som faktiskt har den positiva sidoeffekten att det kan minska binge-drickandet och en osund alkoholkultur vilket i sin tur har vidare samhällsnyttor. Sure, kanske lite långdraget, men det finns någonting här att bygga vidare på.


Så, utifrån det här ostrukturerade och blajjiga inlägget så är det nästan mer intressant att höra vad andra, "icke-bloggare" har att säga? Varför läser ni ölbloggar, vad tycker ni om ölbloggarna, vad kan de göra bättre och vad gör de sämre? Är den en viktig ölaktör, och varför eller varför inte?

9 comments:

  1. Som ölfantast har jag fått frågan flera gånger varför jag inte bloggar och svaret är alltid detsamma: Det finns redan bra bloggar om man vill läsa om det. Själv har jag inte riktigt intresset för att ha en ölblogg, även om jag är glad över att de finns!

    Däremot ser jag absolut nyttan och det viktiga med att ölbloggarna fortsätter att poppa upp, att de redan existerande bloggarna fortsätter sitt arbete.
    Jag som utbildar mig till ölbryggare, brygger hemma och har planer på att starta eget i framtiden, jag kan känna att hela det här "internet-media-konceptet" är otroligt viktigt. Det jag ser framför mig inom några år är ett bryggeri eller kanske en egen bryggpub som har väl fungerande websida, en blogg som uppdateras ofta och så kanske en facebooksida eller motsvarande. Ju mer desto bättre! Som bryggare måste man ju ändå ha i åtanke att det är bra att involvera konsumenterna, precis som Darren gjorde när han bad om åsikter inför bryggandet av Hello, my name is Ingrid. Jag vet inte om han kom på det själv eller om det var i samarbete med BrewDog, men hur som helst har ju det här konsumentsamarbetet hjälpt till att sätta BrewDog och BeerSweden på kartan för många fler!

    Ölbloggar har för mig blivit dagens ölrecensenter, för jag tycker inte att de stora tidningarnas recensioner av årets öl inte är tillräckligt bra. Jag vill ha en (öl-)kompetent person som just kan "dissekera ett öl" och sedan sätta ihop det till en övergripande bild av drycken i glaset.

    Det blev något ostrukturerat det här med, men det kanske inte gör så mycket. ;)

    ReplyDelete
  2. Intressant kommentar och lite av vad jag hoppades "få höra". För är det syfte du ändå uttrycker (och även jag i inlägget) som jag tycker är det stora bidraget med bloggar.

    och just konsumentaspekten och att få "kunnig" respons verkar dyka upp mer och mer; både bland bryggare och öldistributörer. Tidigare var många (kanske) lite mer passionerade och hade svårare att få kritik på sina produkter. men tiderna ändras

    ReplyDelete
  3. Att svenskar bloggar mer om öl än andra (om det nu är så) tror jag har tre huvudorsaker:

    1. Vi har kommit långt i vår internetmognad.

    2. Vi har en infrastruktur som nästan uppmanar till socialt nätverkande: Vi vet exakt vilka nya öl som kommer till oss konsumenter, när den kommer och var. Det gör att vi har en stor gemensam bas att stå på.

    3. Vi svenskar älskar nyheter och är notoriskt otrogna mot våra favoriter. Valspråket ”Nästa öl kanske är ännu bättre” står mot många andra länders ”Den här ölen däg åt farfar så den duger åt mig”.

    ReplyDelete
  4. Ja, jag tror också på just de tre orsakerna alternativt indirekta orsaker sprunget från dem. För jag har ingen egen uppfattning om svenskar bloggar mer, jag antar det och är vad vissa "utomsocknens" personer hintat om. Men inte bara bloggar, utan intresset i sig är nog just för att vi;

    1. har internettillgången och vanan att använda det. Är nog få andra länder där även de "lång ut på landet" har ett systembolag att beställa sina öl till via sin dator som de har och nyttjar.

    2. och som du säger, det där om att prova allt som är nytt. Vilket gäller både för öl, mat, whisky (framförallt) och vin.

    Fördelen är att intresset ökar och medvetenhet likaså vilket föder ett mer moget drickande (antar jag). Samtidigt som det kan bli en hets om att prova nytt och gå åt det extrema, även fast det senare inte nödvändigt är i korrellation med det tidigare.

    ReplyDelete
  5. Ölbloggar är sååå 2008...

    / Arga Djävulen

    ReplyDelete
  6. @Manker: Apropå andra länders ölbloggande - Titta på USA, Storbritannien, Nya Zealand och Italien! De har nog ännu fler ölbloggare per capita än vad vi har i Sverige. I Storbritannien har nog ölskribenter i allmänhet en betydligt större och viktigare roll än i Sverige (de tas mer på allvar), men vi är på god väg att närma oss ett sådant klimat.
    Kolla in denna sida så får du en känsla för hur många ölbloggare det finns i världen, just nu är det över 1000 ölbloggare registrerade på denna sida!! http://beerbloggersconference.org/blogs/complete-list-of-beer-blogs/

    Sen håller jag nog med Bark i att vi har ett högt internetanvändande och att det påverkar antalet bloggar rent generellt, och att Svenskar i allmänhet är nyfikna på nyheter.
    I Norge finns en förening för alla ölbloggare! Det ger en fingervisning om att de nog är på rätt spår även där….

    ReplyDelete
  7. För mig som jobbar på leverantör/importörssidan gillar jag att följa flera bloggar av olika anledningar.
    Dels så är det alltid intressant att se hur slutkonsumenten uppfattar/uppskattar de olika öl vi tar in och säljer, "har vi valt att ta hem rätt produkter". Här kan även jag uppskatta att många bloggare har långt större referensramar än många traditionella dryckesjournalister.

    Dels så ger bloggarna ett utrymme till direkt debatt och diskussion kring olika frågor inom bryggerinäringen. En arena där öppen och direkt kommunikation kan involvera många olika intressen. Svårt att tänka mig någon annan sfär där såväl konsument, bryggare, importör, etc kan samtala kring olika frågor så demokratiskt.

    Dels så gillar jag ju att hålla mig uppdaterad på allt nytt som kommer ut på marknaden, vilket jag kanske omöjligen kan göra enbart genom otaliga pubbesök. ;)

    Dels så tycker jag det är kul och intressant att läsa artiklar där jag kan få ta del av andra synvinklar än mina egna eller få rapporter från events jag inte kunnat delta på personligen.

    Sen skapar det ju en kanal där vi kan sprida vidare infomation oavsett om det är att svara på frågor, profilera produkter, berätta om bryggerierna eller ställa frågor som gynnar konsumentens kunskap och intresse.

    Keep up the goodwork

    Jonas
    Brill & co

    ReplyDelete
  8. Ölbloggarna är nödvändiga om man skall hitta god öl och inte själv är superkunnig. Medias "ölexperter" går inte att få mycket vettigt ur, många är säkert "köpta" skriver upp det man fått gratis osv.

    Många av er "stora" ölbloggare får säkert en och annan också men sen lägger ni massor av pengar på att få hem uddaöl. Tack och fortsätt son tidigare, har fått många tips på goda öl som jag annars hade missat på Systemets släpp...

    Hans

    ReplyDelete
  9. Jag läsar öl-bloggar för att få information, nyheter och bli underhållen gällande allt om den underbara maltdrycken öl (den är ju så spännande). Är själv i tagen att starta upp en blogg som kommer vara ölrelaterad båda test, hembryggning (vilket intresserar mig mycket) och annat öl relaterat.... Om folk vill läsa den eller ej spelar lite mindre roll....om inte annat får jag svammla av mig lite om öl till andra (eller kanske tomma luften) än mina allra närmaste. Sambon må vara ölintresserad, men inte riktigt lika nördig för att stå ut med mitt intresse fullt ut ;) PS. blogen e inte up and running ännu, utan bara i "test av blogger stadie"

    ReplyDelete