Friday, August 27, 2010

Det svåra dilemmat med att välja öl inför kvällen

Fredagar brukar vara en dag då man vill dricka lite extra gott, ha det lite extra trevligt och sedan somna lite extra gott efter en hel veckas sysslor. Men likväl infinner dig dilemmat kring vad det är man ska dricka. Går man ut på krogen så brukar det lösa sig lite av sig självt beroende på vart man går, vad de kan rekommendera och vad som finns, men sitter man hemma och bara ska ha trevligt är det lite svårare.

Tankegångarna kring att lagra öl och när man vet vad man ska ta och varför har jag och andra redan filosoferat lite kring och det verkar ju genomgående som om man helt enkelt bör lägga all nostalgi åt sidan och njuta medan det finns - oavsett när man dricker flaskan så kommer den efteråt att vara tom. Men det finns ju andra problem, ikväll t.ex. tänkte jag eventuellt se om vi skulle öppna lite av Rogueflaskorna som står och väntar här. Rogue Morimoto Soba, Rogue Morimoto Black Soba och Chatoe Rogue Single Malt Ale - en helt okey uppställning utav flaskor man mest vill ha druckit upp, men gärna tar i samband med varandra. Eller ska man välja att plocka några av den hög De Molen man har hemma? Jag har redan beställt 6-7 stycken till så snart har jag väl en 15 flaskor ståendes här hemma som man mest vill se hur bra de är - för bra är dem. Eijsbocken där, som Monks tar 500 för för en liten flaska, skulle minsann vara kul att bara fredagschilla sig igenom.

Samtidigt har jag och Erik en radda Dogfish Head-öl som man suktar efter varje gång man ser flaskorna, de står där liksom De Molen och skriker "drick mig nu din dumme fan". Men vad är det då som tar emot? Jag vet inte, kanske att man har så mycket gott att välja mellan? Förutom dessa saker så har jag Averys serie med The Beast, Mephistopheles och Samaels stående bredvis Mikkellers olika brunch, lunch, hop breakfast och allehanda saker.

Kalla det för lyxproblem eller kalla det för dilemma - men likväl - frågan lyder ändå, hur brukar ni välja vilka av alla godsaker som ska drickas "just ikväll"?

1 comment:

  1. Kan själv tillägga att kvällens (fredagens) första öl blev en Zinnebir från De La Senne. Druckit och recenserat den förut, men föll för dess somriga, lättdruckna och smakrika stil och beställde hem ett par till från tyskland - det är jag glad över.

    liten fin jästnyans med små bubblor, hö och tugummi och sedan en fin beska med lite ren humle. Rekomenderas, igen!

    ReplyDelete