Saturday, August 14, 2010

So, we meet again - Samuel Adams Hallertau Imperial Pilsner

För sisådär 3-4 år sen började mitt ölintresse, innan dess var det mestadels drinkar på krog och hemma som gällde. Men den sommaren där för några år sedan fixade jag min första ölprovning med allehanda införskaffade godsaker (som ett par flaskor Nogne O Dark Horizon som okristet dracks lite för fort och fel). Med var även vad som kom att bli ett sådant där ölminne man har kvar och aldrig riktigt kommer att återuppleva - i samma skepnad åtminstone. Utöver allt det goda dracks Samuel Adams Hallertau Imperial Pilsner. Det blev startskortet för mig och här sitter jag nu idag efter att igår ha druckit den igen på Bishops Arms på vasagatan i Stockholm. Trodde knappt mina ögon då jag såg den, men trevligt var det och den och mina pengar bytte ägare. Nu är jag lite osäker på det, men jag har hört något om att den inte görs "varje år" varpå jag undrar lite över åldern på denna, dock verkade de ha en del. Men men.


Innan besöket på Bishops var vi bland annat på bio (The Expandables är action i kvadrat och koncentrerad testosteron) och innan det på The Queens Head. Väl där var maten god, hyffsade priser men ölutbudet var som en vanlig pub fast lite pimpat - troligen mer okey för de som gillar de någorlunda vanliga brittiska ale'n. Men lite mer om det imorgon.

Samuel Adams Hallertau Imperial Pilsner

Utseende: Lätt grumlig mörkorange vätska. Rejält med skum i glas, kanter och lite överallt.

Doft: Oerhört fin, kraftig doft av apelsin och gammal humle som har utvecklats till bär och desserter i barley wine-aktig stil. Det finns även en hel del bitiga kryddor och lite citrus samt gräsartad beska. På slitet mest apelsinliknande doft samt mandelmassa.

Smak: Lättare till medelstor munkänsla med bra kolsyra. En elegant lite likörliknande smak men ändå rätt fräscht fruktig. Mer smörig än oljig humlesmak vilken inte känns trist utan mer välutvecklad. Inte heller är den särskilt spritig utan mer trevligt alkoholsmakande. Sommarängsgräs med bett mot slutet.

Betyg? - Bättre+, växer rejält med en oerhörd beska likt en rejäl IPA men med en helt annan humlestruktur med mer gräsiga, torra smaker mer än fruktiga. Som en ljus, rejält stallhumlad barley wine. Jag kanske inte skulle dricka ett par, men smaken är verkligen kraftig och väldigt trevlig även fast jag kan tro att den är lite för gräs, citrus och krydd-IPA'ig för många i en mix som inte känns fräsch. Men jag föll igen för den.

2 comments:

  1. Stod det inget datum eller någonting på flaskan???

    ReplyDelete
  2. Inte vad jag såg, och jag letade åtminstone halvhyffsat. Kommer inte ihåg om Sam Adams brukar märka ut datumen på de flaskorna. God var den åtminstone och tror nog inte den kan ha varit alltförgammal då den ändå kändes tillräckligt färsk, dock hade vissa smaker utvecklats till lite likörig sötma. så man vet aldrig

    ReplyDelete