Sunday, August 15, 2010

Dugges åker öltåg till vasagatan

Okey, det blir nog ingen utförligare genomgång av Queens Head. Däremot blir det lite kort om Bishops arms som jag besökte på Vasagatan i fredags, vilket faktiskt var första gången på just det stället. Många andra BA's kan vara lite opersonliga, smått ihoptryckta och ha lite för höga priser och halvdant utbud. Här tyckte jag det var lite bättre på och av allt. Förutom den Samuel Adams Hallertau Imperial Pilsner jag nämnde i gårdagens inlägg så tog jag även och testade Dugges för Bishops Arms på Vasagatan specialbrygda öl - Dugges Rail Ail. En riktigt bra och fruktig ESB med bra dos fruktighet där man verkligen kände av Nelson Sauvin-humlen samt det blommiga från den dos Simcoe de slängt med. Vilket gör att det blir trevligt med Nelson Sauvin Pale Ale som kommer imorgon, en klart underskattad humle som borde användas mer.


Dugges Rail Ale (fat)

Utseende: Mörkorange, kräm skum

Doft: Extrem, oerhörd, underbar doft med massa klementiner, satsumas o mandariner! Lättare mun med ok kolsyra.

Smak: Smaken är i bitterstuk med dito beska men riktigt bra frukt. Ljus o läskande! Massa ljusa citrusfrukter o lätt torr bitterhet som växer precis lagom. Någon "humlebismak" med lite plastigt gräs, typ fruktig tjeckisk humle.

Betyg? - Bättre, läskande och oerhört smakrik bitter. Riktigt fina i rena smaker i en lätt form. En fruktig och läskande bitter som håller rätt bra i längden och känns sådär rent göteborgskt som de flesta av Dugges öl. Riktigt välgjord och jag hoppas att den kommer till fler ställen.

No comments:

Post a Comment