Wednesday, August 4, 2010

Ett par inte fullt lika Bra öl?

Nu när jag till slut funnit lösningen på dilemmat med att gallra bland vilka öl jag vill skriva om och vilka som enbart får hamna i indexet så jag vet vad jag tycker, så är nästa steg att börja skriva lite roligare, lite vettigare och kanske lite mer utförliga inlägg. Men ett steg på vägen är det trots allt och troligen underlättas det snart av att jag inte kommer jobba lika mycket.

Ibland får jag lite frågor eller kommentarer på hur jag betygsätter öl och varför just dessa betyg och varför får alla så höga betyg? Självfallet är svaret rätt enkelt och jag lånar det från Hunter himself - "Good people drink good beer". Jag försöker helt enkelt att gallra bort öl som jag vet eller anar inte är något vidare. För varför slänga bort pengar på öl bara för att dricka dem? Eller varför lägga 50 kronor på krogen för något man "bör" dricka 4-5 stycken av när man kan dricka två för en tjuga mer per styck och ha grymt trevligt under tiden? Snobbism? Mnjae, vett kallar jag det nog för.

Men då och då så dricker man olika öl som går emot mönstret och som man av olika anledningar ändå provar i sig. En av dagens öl köptes i Polen med hoppet om att den var bättre än vad den såg ut, två stycken var för att se huruvida Spendrups lyckas med sitt Wisbyprojekt och en var ett försök för att se om jag gillar brittisk öl - i smyg?


De Block Brouwerij Satan Red
Utseende: Grumlig lite smutsig vätska.
Doft: Belgiskt socker, jäst och lite apelsin. Rätt menlöst.
Smak: Lättare-medel med ok munkänsla. Småsyrlig med en efterhängande smak av belgiskt socker samt rätt mycket jäst. Lite vattnig fruktighet och apelsin samt citrus kommer fram allteftersom. Vattnig och lite tunn vilket med syrligheten ger lite geuzedrag typ.

Betyg? – OK, mnjae. Vattnigt. Har saker som jag gillar, men samtidigt är det mer jag stör mig lite på. Den är inte dålig, men man kan lika gärna välja att dricka något annat.


Wisby Klosteröl (Fat)

Lite grumligt utseende och doft av stallig doft som ändå är rätt fruktig. Smaken är rätt okey med fruktig smak med mycket persika, lite stall som dock vattnas ut mot slutet, enkel men smakrik.

Betyg? – Bra, i längden lite trist, men stabil om man bara vill ha något annat om man är ute på krogen. Gillar dessutom smaken som blandar frukt och stall rätt bra.


Wisby Hansapils (fat)

Smått grågul vätska med en doft som kan beskrivas som ”en variation på stall”. Smaken är också stallig med lite barr och lite hö. Lite bättre för att vara Spendrups (via Gotlands), men ändå.

Betyg? – OK+. Pilsner när den är mer typisk än bra. Faller mig inte riktigt i smaken, men likväl så ställer jag mig inte likgiltig till den.


Shepards Neame Bishops Finger (fat)

Vattnig med lite rökig doft, småbitter smak och lite blandad helhet. Men nej, jag faller inte för detta tricket igen.

Betyg? – Sådär, nej! Nä, om den är bättre på flaska eller att jag var för drucken, trött, bedövad i munnen eller what not - men detta var inte gott.



Slutsummering: Ja, det stämmer nog, good people DO drink good beer - när de själva får bestämma vart man ska gå och vad man vill dricka. Nyfikenhet kontra "ta vad stället har" går inte hand i hand i vissa fall. Nä, botgöring med att imorgon skriva om Alesmith Speedway Stout, funkar?

No comments:

Post a Comment