Thursday, September 9, 2010

Wisby Red October eller Samuel Adams Octoberfest?

Sist plockade jag bara på mig ett par av de Octoberfestöl som hade kommit i år och nu är väl de flesta av de uppdruckan. Sigtuna Black October gillade jag och efter att ha läst lite gott om Wisbys Red October så blev det att prova den med och i samband med det slank även Samuel Adams Octoberfest ner. Vilken var då bäst?


Samuel Adams Octoberfest

Utseende: Rödbrungyllene färg, superfint oerhört kompaxt gräddigt skum
Doft: Oktoberfestöl! Flertalet variationer på malt, lite sirap, kola och karamell. Väldigt fräscha, söta dofter.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Fyller upp och fyller ut i munnen. Smaker av kola och sirapssötma med lite fruktiga tendenser undertill. Vissa nyanser av torkad frukt. I eftersmaken växer sirapen fram mer och mer tillsammans med en smak av nöt.

Betyg? – Bra, malt, malt och mer malt med alla de olika maltiga smaker och dofter som bör finnas här. Fortfarande lite enkelt Samuel Adams-aktigt. Viss balans och djup finns men det är ändå drickbarheten som jag gillar här. Bra höstale helt enkelt om man vill kalla det så.



Wisby Red October
Spendrups experimentbryggeri Wisby som gör betydligt mycket roligare öl än själva spendrups har här gjort en octoberfest/märzen med en blandning av europeiskt och amerikanskt i humleväg.

Utseende: Mörkare gyllene bärnstensfärgad vätska med ett skum som raskt dör ner till ett litet lock.
Doft: Kolabetonad malt och socker med lite gräs. Får tyvärr en tanke åt lagerhållet innan maltens söta doft han slå in och få bort den. 
Smak: Lättare munkänsla med okey kolsyra. Söt smak med kola och karamell. Men likt förbannat känner jag en bismak jag ogillar och som påminner om kemiskt och burklager. Sedan kommer lite mer malt precis som i doften och sköljer bort den och då börjar även beskan sätta sig. Efterbeskan sätter sig i munnen och tillsammans med lite karamellsmak så är det rätt okey. Tyvärr förstörs helhetsintrycket lite av de bismaker  av blaskigare öl jag känner.

Betyg? – OK, nä, denna föll jag inte för. Den var god och inga konstigheter, men jämfört med Samuel Adams Octoberfest som var en hysteri i maltsmak jämfört med denna, eller Black October med sina många smaker och mixar så är denna rätt klen. Känns stundtals som en maltigare pale ale.


USA 1 - Sverige 0 med andra ord, även fast det kanske inte är två helt jämförbara öl. Men gillar man mer humligt på beskostnaden av annat så är Red October väldigt bra, gillar man malt så är Samuel Adams Octoberfest ett väldigt bra val. Nu blir det att gå och köpa på mig resten av Octoberfestölen, vilka rekomenderas?

No comments:

Post a Comment