Sunday, September 26, 2010

Småskvaller, Menno och De Molen Op and Top - snart på bolaget?

Om två veckor håller Menno en ölprovning på Monks i gamla stan, en ölprovning som många velat gå på och som många nog är intresserad av att veta mer om. När jag var på Monks för att anmäla mig till den fick jag även veta att Menno nyligen varit i Stockholm och på Monks för att hålla ett litet informellt möte med representanter för Systembolaget. Tydligen är Mennos planer att börja göra 5-6 öl mer till "året runt öl" som kan komma att göras i större kvantiteter och på så sätt även kunna dyka upp på systembolaget. En av de ölen som det tydligen pratades om var den nya Op & Top, en öl som jag även haft turen att nyligen ha druckit. Tydligen ska det vara en slåtterölstwist på en IPA, IIPA eller engelsk IPA - här finns ingen genomgående beteckning på ölen. Men jag kan bara säga att det var en av de bättre humleölen från De Molen, och färsk dessutom då den tappades den 29 juli. Premianthumle som bitterhumle och sedan har det humlats vidare med Cascade och Amarillo. Alkoholhalten ligger på trevliga och måttliga 4,5% medan IBU:n hamnat på lite blyga 30,4.


De Molen Op & Top

Utseende: Rätt varm persikofärgad vätska, inte för grumlig, småporöst skum med minimala bubblor som pyser ut.
Doft:  Här doftar det färskt. Först är det bittra dofter av gräs och grönsaker, grönt te och liknande på det lite sedvanliga De Molen-maneréen. Men det finns mycket fruktighet också med aprikos och persika. Tillsammans gör de båda ”doftvärldarna” sig rätt bra ihop.
Smak: Lättare munkänsla med bra kolsyra. Inte blaskig utan snarare tunn kropp där humlesmakerna känns på grund av de träder fram med en viss sötma. Det är lite citrus, gräs och mogna frukter. Det blir lite kryddigt när den tunna kroppen ska behandla humlen men det bidrar bara till variation i smaken. Efterbeskan är lagom men känns av vilket ökar på intrycket att detta är en rätt bra IPA de fått fram. Fräschören hålls tillbaka lite utav en nyans av dammigt jäst över smaken. Trots den tunna kroppen känns det som om det finns en rätt bra dos malt både genom sötman som känns av men även lenheten i smaken.

Betyg? – Bra, trots den låga alkoholhalten vet jag inte, hur mycket jag än känner efter, om detta är en öl jag skulle vilja sitta och dricka ett par av. Missförstå mig inte, det är nog en av de trevligare IPA’s jag druckit från De Molen, bara att det inte är något i smaken som verkligen fångar mig. Den är god och väldigt lätt att ta till sig och jag tror att många nog hade gillat den om den kom till bolaget, även fast det nog kan bli svårt då systemet inte riktigt, vad jag kommer ihåg, har tagit in IPA's liknande denna förut.

No comments:

Post a Comment