Friday, October 1, 2010

Mikkeller Mandeøl och Mikkeller 10

För någon som inte röker är det ibland lurigt att hitta öl som verkligen skulle göra sig fantastiskt med en cigarr - Goose Island Bourbon County Stout, Hornbeer Carribean Rumstout och så denna - Mikkeller Mandeøl. En rätt tung imperial stout som legat i sitt fat i runt ett halvår-år för att gotta till sig lite mer. Förutom alla nyanser av tobak och humidor så är det såhär lena och smakrika öl man vill kunna bryta av med lite cigarr. Att just Mikkeller skulle ha ett par sådana öl är väl inte så förvånande, men det var kul att finna ännu en.

Sedan måste jag väl erkänna att jag inte har druckit alla singel hop's i Mikkellers Single Hop-serie, tror jag har 1-2 kvar eller så. Men likväl var jag ute och tjyvade i mig lite Mikkeller 10, en IPA med alla de 10 olika humlesorter man haft som Single Hop's. Direkt kan jag säga att den var betydligt mycket bättre än jag förväntade mig och det bästa hos alla sorter kom fram.

Dagens "släpp", well, det har ni redan läst dröser om, likadant om ölmässan. Kan bara påpeka att jag troligen chillar på det som kommer idag, det kommer ju ändå finnas ett tag. Eller så blir det ett par Brooklyn EIPA's för kvällen.


Mikkeller Mandeøl

Utseende: Varmt svartbrun vätska, kompakt minimalt skum, chokladbrun färg.
Doft: Humidor. Lite dova dofter av kaffe, choklad, rågummi och läder, eller kanske mer skinn. Någon fruktighet finns också där, mycket honung! Men framförallt är det cigarrök och stora dofter.
Smak: Lätt munkänsla med bra kolsyra. Stor fyllig smak med tobak och massvis med kaffe och choklad. Eftersmakerna exploderar och det känns som bär korsats med cigarrsmak i alla de många och mörka smakerna. Torr ”rökig” smak med honung som välintegrerat sötar till det.

Betyg? – Bätte+, überkomplext och rätt svår öl men ack så ljuvlig när man börjar bena ur den krävande ölen. Det finns oerhört mycket gott här och är verkligen öl att smutta på en lång, lång tid.


Mikkeller 10

Utseende: Lite mörkare gyllene vitt skum med minimala bubblor.
Doft: Stora humlevariationer! Beska, bitterhet, grape, kotte och massa frukt. Som en färsk stone ruination med lite av allt. Mycket aprikos och mango samt en dos nektariner undertill.
Smak: Medelstor munkänsla med okey kolsyra. Smaken är även den varierad och välsmakande, dock rätt snäll. Samsas gör humlekotte, nektariner och aprikoser, ljusa tropiska frukter. Det är lent, syrligt med lätt beska som gör sig väl och släpper fram alla smakerna. Bra mix!

Betyg? – Bättre, bästa av de 10 single hop’en blir alltså denna mix av de alla. Riktigt goda smaker men som kanske blir lite för snäll i allt det goda och hade vunnit på en något mer påtagligt efterbeska.

No comments:

Post a Comment