Saturday, October 16, 2010

Struise Kloeke Blonde, Struise Black Albert och kvällens folköl

Igår var det åter ett besök på Sorbon men som vanligt dröjer det lite innan jag har tid att få ordning på vad som dracks där, men blev lite Nogne O Red Horizon och Rogue Mocha Porter m.m Trevligt och gott, as always. Men på sistone har det varit belgiskt och holländskt och det är i den andan som det fortsätter, med två stycken öl från Struise. Dels Kloeke Blonde, en lite humlig blonde belgian ale utan krusiduller, ligger på 6%. Ska dock ha irländsk mossa som ingrediens? Den andra ölen är lite mer känd, Black Albert. En högklassig imp. stout som trots det inte ligger i topp på några listor. Den senare dracks på fat på Monks Porterhouse medan den första dracks på flaska. Dock har jag en flaska Black Albert ståendes hemma, men den får nog vänta lite till. Cuvée Delphine som är en liten släkting till den var riktigt trevlig, Black Albert likaså - så den får vänta, eller om det blir jag som får vänta snarare.

Precis efter att Schnille och Schmak skrev om att BrewDog etablerat sig på folkölsfronten med Trashy Blonde och 77 Lager så råkade jag gå förbi ett par flaskor på min lokala Sabis. Självklart blev det ett köp, trots Schnillenas omdömen. Självklart blev det köp av dem, så blir att dricka till kvällens middag, om inget "godare" lockar.



Struise Kloeke Blonde

Utseende: Pysare, litet vitt fint skum, minimala bubblor ovanpå matt persikofärgade vätskan.
Doft: Typisk lättsam blonde-doft av banan, gräs, lite blommiga dofter av jäst och jag anar någon liten sötma i bakgrunden.
Smak: Lättare munkänsla med bra kolsyra med små bubblor. God smak av banan i munnen som dock försvinner när smakerna landat, då kommer det istället en lite småtorr humle och honung. När de smakerna sedan faller bort så är det lite banansmak som gömmer sig kvar i munnen. För att vara en blonde så har den rätt bra kraft i sina smaker och är lite fylligare och med mer närvaro av malt än jag tycker mig finna i många andra blondes som bara smakar banan, gräs och jäst. En söt honungsliknande smak sitter kvar länge i munnen.

Betyg? – Bra+, jag har svårt för blonde ales (även fast detta mer klassas som belgian ale) men här finner jag lite mer smaker som sitter kvar tack vare en något mer betonad maltighet. Det blir lite lättare mot slutet, men då dyker en liten torr beska upp följt av något sött. Sådant gillar jag och det gör att den inte faller lika fort utan man kan sitta och smutta i sig den ett tag.


Struise Black Albert

Utseende: Brunsvart vätska med extremt kompakt lätt chokladbrunfärgat skum.
Doft: Massivs med choklad! Lite julmustkryddning och lätt bubbligt sådär. Verkligen kraftig doft.
Smak: Lätt munkänsla med bra kolsyra. Mums! Len chokladlikör med lite bär som mot slutet får lite finare cappucinosmaker som sällskap. Tunn kropp men ändå så perfekt och välbalanserad. Kaffe och chokladsmaken är verkligen utsökt mixade och det bäriga ger mig lite blåbärsintryck. Ord som lent, underbart balanserat och ”mums” är de återkommande superlativerna jag har öst mina anteckningar med.

Betyg? – Bäst, inga konstigheter! Lite bärsyrligt och underbart mörkt. Sån fantastiskt väldold kraft i smak och doft. Kan inte säga så mycket mer än att det här är en av mina nya favoritstouts och jag känner mig extra glad då jag har en flaska ståendes hemma, lär bli att ta hem fler!!

1 comment:

  1. Håller med, jädrans god öl det där. Tyvärr jag ingen hemma men det får bli ändring på det snart.

    ReplyDelete