Thursday, October 14, 2010

Så, sista Het Alternatief'en var inte så het...

Efter gårdagens inlägg om bryggeriet Het Alternatief och två av deras öl så är det idag dags för tredje och av de jag har, sista ölen från bryggeriet - Ambetanterik. En stout säger dem, men med en IBU på 44 och en riktigt gusher vilket alla förvarnat om så får man se. Färgen känns också lite annorlunda, eller snarare fel, 144 EBC och relativt lätt orangebrun. Hmm.



Het Alternatief Ambetanterik

Utseende: Mörkare lite grumlig orange färg på vätskan med enormt skum som väller ut, lägger sig efter ett tag som rätt nötbrunfärgade rester i glaset.
Doft: Nästan mörkt karamellig doft med tydlig alkohol. Småblommigt och sedan lite sirap. Känns obalanserad och utan direkt självreferens.
Smak: Lättare munkänsla med syrlig liten kolsyra. Nästan lite körsbärssurt syrlig följt av lite karamell. Även här lite obalanserad och känns som en surare version av en belgian dark strong ale eller något liknande.

Betyg? – Sådär, nä, föll mig inte i smaken. Inte jobbigt spretig utan bara spretig och utan fast punkt att utgå från. Enda som vart bra med den är tyvärr att jag hade så svårt för den och var lite besviken att jag måste ta mig en ny öl nu.

No comments:

Post a Comment