Tuesday, December 7, 2010

Nattnotis: Urthel Samaranth

                                            Innan öl - själv-PR
Fast innan det så tänker jag fortsätta tjata och göra motsatsen till smygreklam - alltså helt öppet  be er, om att rösta på mitt fotobidrag i denna tävling. Bara att klicka på 'logga in' och så funkar det med olika mailklienter och facebook (ingen reklam och ingen info sparas). Gör det så får snåle Manker en julklapp tidigt i år! Och ja, i den ursprungliga bilden så står faktiskt min Russian River Pliny The Elder med i sin fina gröna färg, så den är delvis ölrelaterad!


Öl till slut

Jahapp annars då?, United fick oavgjort (men vann gruppen), FCK är vidare (kul) och annars så är landet som vanligt. Så vad göra mer då, jo dricka öl. Fast denna öl från Urthel dracks faktiskt för ett tag sen, men nu kommer ett litet omdöme upp - till slut.

Urthel Samaranth nu då? En ABT/Quadrupel, vilket till att börja med är en ölsort jag sällan dricker. Tyvärr. Det har bara blivit så, men likväl då jag doftar på en La Trappe eller liknande så känner jag vad jag missat, för det är en öltyp som är för njutare om något. Det här då en öl som Hildegaard bryggde till hennes bröllop vilket serverades istället för vin. Hon själv kallar det en strong amber ale, men oavsett vad så verkar den ha lyckats med något. Extra kul att dricka en Quad som också bryggt hos La Trappe vilket är lite lustigt.

Urthel Samaranth

Utseende: Mörk orange, lätt grumlig och lite aleliknande vätska med litet cremefärgat skum som dör ned till en smutsig hinna med lite rester på glaskanten.
Doft: Söt alkoholnedkärad karamell och kola, toner av marsipan och även lite nötig mandelmassa – allt med denna allnärvarande alkohol där edge’en dock faller bort tillräckligt fort för att bara lämna kvar det trevliga och karamelliga dofterna. Slutar med lite torkade och kanderade mörka frukter.
Smak: Lättare till medelstor munkänsla med okey kolsyra. Len känsla i munnen med lite fizzig kolsyra med små bubblor. Först är det en alkoholstark smak av kola och dessertvin eller kanske calvados och en dos rom. Romdränkta russin, äpplen och några körsbär som en fumlig person sedan drullat ner lite kola i. Det är svårdrucket med den alkoholstarka smaken som vanligt med öl likt denna, men samtidigt är det också en öl som långsamt ska njutas igenom. Rätt torr eftersmak, lite spritligt ren sådär, men med knäckiga äpplen och lite torkad frukt.

Betyg? – Bra, det är gott och med alla smaker man förväntar sig men med lite för mycket äppelspritighet (lite som jag tyckte att t.ex. Lost Abbey Angels Share och Mikkeller Big Worse Barley Wine hade) och för lite kola. Man kan kalla det mer elegant eller lite tråkigare beroende på smak, men jag föredrar t.ex. La Trappe före denna.

1 comment:

  1. Ohhh, Founders Nemesis är ett monster! Den är så jävla fin! Drack den ett par gånger i USA, köpte med mig en ända stackars flaska som jag klämde på fyllan. Jag är så jävla arg på mig själv. Drick den snart, för den är underbar!

    ReplyDelete